Har ett bulkförråd med skruv in till en EP-18 brännare. Har fungerat i stort sett utan problem i 7 år med 6 mm pellets. Eftersom pelletsen visade sig vara billigare på närmare håll (kortare leveranstid) bytte jag till 8 mm pellets. Rådgjorde med leverantören av brännare och det skulle fungera om jag ändrade inställningarna. Men icke- brännaren fungerade men skruven gick ett par timmar sen var den tom. Blev tvungen att bygga ett nytt mindre förråd utanför och tog upp en slits i den lådan så att pelletsen kan hämtas av skruven. Nu blir det inte helt stopp men mängden pellets är ojämn så det är omöjligt att ställa in brännaren rätt viket måste bero på den ojämna leveransen. Lågan är svag och ojämn och stannar helt ibland men jag vill ju inte ställa upp den för mycket så jag får bakeld.
Nu kan skruven hämta pellets från två förråd men det fungerar ändå inte. Skruvens lutning är ca 40 grader och det är inte överdrivet med damm i pelletsen även om det är svårt att bedöma. Fick ett tips från pelletsleverantören att skruvröret kan ha vridit sig så att inloppshålet hamnat snett med det är jag tveksam till eftersom problemen började direkt vid byte av pellets. Om det är så kan jag konstatera först när tanken är tom. Och som sagt så kan den ju hämta pellets på ett ställe till.
Har någon haft liknande problem vid byte av till pellets av större storlek?
Ulf
Problem efter byte till större pellets
Re: Problem efter byte till större pellets
Skulle gissa på att skruvröret vridit sig. 8 mm är mer känslig för detta än 6mm.
Är utmatningsröret från skruven riktat rakt nedåt?
Ta bort pelletsslangen från brännaren anslut skruven till ett vägguttag och väg huru många gram skruven matar på en minut. Brukar vara omkring 240 gram.
Är utmatningsröret från skruven riktat rakt nedåt?
Ta bort pelletsslangen från brännaren anslut skruven till ett vägguttag och väg huru många gram skruven matar på en minut. Brukar vara omkring 240 gram.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Re: Problem efter byte till större pellets
Ja skruven (röret) kan ju ha vridit sig men det ser jag först när jag kan komma ner i förrådet och se. Det är ju en vinkel på skruvröret efter att den kommit ut ur tanken och om röret har vridit sig borde den vinkeln också ha vridit sig tycker jag. Vi får se. Utmatningsslangen från skruven lutar lite mer än 45 grader mot brännaren om det är det du menar.
/Ulf