Kapa 4,5 m pelletsskruv

Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Kapa 4,5 m pelletsskruv

Inlägg av Kalmarkille »

Nu har jag fått tag i en alldeles för lång skruv. Att hitta en perfekt längd verkar omöjligt, så jag får kapa den till önskad sådan.

Frågan är då om det är något särskilt att beakta när man kapar av den?
Hur stor diameter utöver skruvdiameter bör plaströret vara för att inte pelletsen ska krossas eller klämmas o orsaka stopp i flödet?
Mest optimal lutning?

Något annat att dra nytta av när jag nu kan välja längd fritt på matarskruven?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kapa 4,5 m pelletsskruv

Inlägg av André »

Har du lilla motorn bör du inte ha längre än 3 metersskruv å inga böjar..
På senare tid har ariterm 36 mm spiral å 40 mm(el va de 42 :? ) men ingen av dom är något problem med rak skruv, jag kör med den grövre spiralen å nu är den helt tyst men då de va en 90 gradersböj å den va 5 meter small de lite ibland.. Men dom har nog även bytt motoraxeln på senare tid för jag fick inte dit den nyare 36 mm spiralen på axeln så därför fortsatte jag med den grövre spiralen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kapa 4,5 m pelletsskruv

Inlägg av danei »

Jag har en annan brännare, men där är det en 40mm skruv i en 50mm slang. Dvs minimalt med spel, det funkar bra för mig.

EDIT: 50mm är ytter diametern inner diametern ligger nära 40mm.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Kapa 4,5 m pelletsskruv

Inlägg av Kalmarkille »

André skrev:Har du lilla motorn bör du inte ha längre än 3 metersskruv å inga böjar..
På senare tid har ariterm 36 mm spiral å 40 mm(el va de 42 :? ) men ingen av dom är något problem med rak skruv, jag kör med den grövre spiralen å nu är den helt tyst men då de va en 90 gradersböj å den va 5 meter small de lite ibland.. Men dom har nog även bytt motoraxeln på senare tid för jag fick inte dit den nyare 36 mm spiralen på axeln så därför fortsatte jag med den grövre spiralen
- Nej, det är en kraftigare motor till den här. Spiraldiametern är jag osäker på, men den känns rejäl.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Kapa 4,5 m pelletsskruv

Inlägg av Kalmarkille »

danei skrev:Jag har en annan brännare, men där är det en 40mm skruv i en 50mm slang. Dvs minimalt med spel, det funkar bra för mig.

EDIT: 50mm är ytter diametern inner diametern ligger nära 40mm.
- Så du har nästan inget spel alls mellan skruv och hölje? Funkar det med minsta böj t.ex.?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kapa 4,5 m pelletsskruv

Inlägg av danei »

Nu har jag skruven så gott som rakt. Men visst funkar det att blöja den också. Problemet kan uppstå om vinkeln uppåt ökar, men det gissar jag gäller även om man har mer spel.
Skriv svar