Rök ur pelletsförråd

andsand
Späd planta

Rök ur pelletsförråd

Inlägg av andsand »

Hej
Jag känner mig vilsen och smått desperat, jag behöver hjälp av er som besitter så mycket kunskap i detta. Jag har en viking bio (2006) i min ctc panna. Köpte den begagnad och detta är andra vintern som jag använder den. Förra säsongen fungerade den klockrent, vilket den gjort ända fram till nu.
Under de senaste dagarna har jag fått problem med att det kommer rök ur mitt pelletsförråd. Har skummat igenom forumet utan att hitta något som hjälp mig.
Det jag har gjort är att jag tagit isär brännaren och gjort rent de luftkanaler jag känner till. När jag dammsugit rent så upplevde jag att det blev bättre, men nu är det samma problem igen. Det har gått ungefär en vecka sen jag dammsugit rent. Men det blir succesivt sämre upplever jag.

Finns det någon snäll och kunnig människa som har något tips att ge?

M.v.h Andreas
d_anders
Energiprofet!

Re: Rök ur pelletsförråd

Inlägg av d_anders »

Kontrollera att fläkten på brännaren blåser på som normalt.
Kontrollera draget från brännaren hela vägen ut genom skorsten (mycket sot/aska i pannan, något spjäll som har stängts, skit i rökröret/skorstenen)

Lämna inte brännaren igång utan uppsikt innan dess att det verkar fungera bättre.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
andsand
Späd planta

Inlägg av andsand »

Tack för snabbt svar :)

Sotaren har alldeles nyligen varit och sotat, då blev även pannan sotad (snäll sotare :) ), men det kanske har hänt något efter sotningen. Verkar inte troligt men jag ska kolla upp det. Beträffande fläkten så är det väldigt rent och den verkar snurra normalt.
Har läst något om "slussvingar" här på forumet nånstans, men jag vet inte vad detta är och om jag över huvudtaget har det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är dåligt drag genom panna, rökrör och skorsten.
Rakade sotaren ur det som föll ner i skorstenen?
Vilken CTC-panna har du?
Är dragbegränsaren rätt inställd?
Du har inga slussvingar i Viking Bio.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
andsand
Späd planta

Inlägg av andsand »

Denna gången sotade en som inte sotat hos mig förut, mer noggrann än min vanliga tröttmössa som brukar sota. Jag har en ctc 1100 family, olja och el panna. Ska imorgon noga sota pannan och kontrollera skorstenen. Sotaren ställde in dragbegränsaren, den står och "vickar" lite när brännaren går.

Tack för att jag fick bekräftat att jag inte har några slussvingar, slipper jag googla det :)
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Nu när temperaturen ökar, minskar draget genom skorstenen och pannan.
Kanske behöver plocka ur en turbo-stav.....

Dragbegränsare, har du det?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
andsand
Späd planta

Inlägg av andsand »

Ja ok draget minskar, men det som jag tycker är konstigt är att det inte varit några problem med detta förut. Körde ju med brännaren hela förra vintern.
Jag kan testa att plocka bort en och se om det blir bättre. Kan vädret ha inverkan, tänker att det är lågtryck nu?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du lossat luckan på brännarens undersida, där anslutningarna till tändelementet sitter, och rengjort?

Du har inget manuellt justerbart spjäll någonstans i rökgången som sotaren av misstag kommit åt (vilket jag minns att vår gjorde en gång - med följd att det ville ryka in)?

Sitter tändelementet fast bra i det inre röret (mutter med låsbricka undertill)?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
andsand
Späd planta

Inlägg av andsand »

Yes jag har lossat den luckan och blåst med tryckluft, då det låg lite spån där. Kan kolla imorgon om sotaren kommit åt någonting, men jag tror inte att det finns någonting att stänga. Men jag tackar för tipset och ska verkligen snoka runt ordentligt.
Beträffande tändelementet så är jag inte säker, kan återkomma imorgon.
Tack för ert engagemang, det betyder mycket :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ju inte så mycket som kan bli fel på den pannan.
Kan tänka mig att rensluckan på pannan kommit lite fel och inte håller tätt eller att den rektangulära kanalen mellan rensluckan och rökröret är igensatt.
Spjäll saknas ju i pannan.
En sotlucka i skorstenen kanske inte är riktigt på plats.
Står skorstenen på pannan eller är det ett horisontellt rökrör mellan pannan och skorstenen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fågelbo...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Henkebenke
Späd planta

Inlägg av Henkebenke »

Hej,
kalla på sotaren igen. Det ÄR dåligt drag, röken tar sig ut där den kan, "laws of physics". Det är vanligt att man får problem efter att sotaren varit där... Öppna pannan och tänd (till exempel) tidningspapper; vart tar eld och rök vägen? Om draget är bra sugs precis allt in i pannan. Sotaren igen eller kolla själv. Dålig sotlucka och/eller dåligt inställd dragbegränsare kan göra att man får tjärpropp.... Säkert inget fel på din brännare om du inte hittar något.

Lycka till

Henkebenke
Henkebenke
Späd planta

Inlägg av Henkebenke »

Hej igen,
jag vet ju inte hur din panna ser ut, men kolla övergången mellan panna och rökrör. Det kan samlas aska i övergången och försämra draget.

H
andsand
Späd planta

Inlägg av andsand »

Jag har plockat ur en "stav" då blev det väldigt mycket bättre, vilket väl borde tyda på att det är dåligt drag?
Följden att man plockat ur en stav är värme i locket på pannan. Men det verkar som det ändå skulle vara dåligt drag i pannan, det verkar inte troligt att det är brännaren som krånglar?

Har tyvärr inte hunnit göra så mycket som jag hade tänkt idag, har därför inte kollat alla tips.
Jag har en "grej" mellan pannan och skorstenen, där dragluckan sitter. Sen går det ihop med en slang som är i skorstenen. Där hade sotaren isär allting och sotade grundligt.
Beträffande fågelbotipset så tror jag inte det, jag har ett nät som ligger över kanalerna samt en huv över. Men jag har inte kollat så det ska kollas innan jag avfärdar det helt.
Återkommer imorgon med mer info, när jag bland annat ska kolla med tidningspappret för att se draget :)
maggen
Prima virke

Inlägg av maggen »

Huven brukar man väl bara använda om man inte eldar kontinuerligt? Typ kamin.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Skriv svar