Ny panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Ny panna

Inlägg av perf »

Tänkte bara dela med mig av lite pannrumsporr. Två dagar gammal Ulma som hittills har 16 drifttimmar fördelade på 26 starter.
panna-small.jpg
panna-small.jpg (97.15 KiB) Visad 4525 gånger
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny panna

Inlägg av Eldvin »

Roligt med nya grejer istället för några gamla miserabla kombinationer . :D
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny panna

Inlägg av FRS05 »

Snyggt, ser ut som min anläggning frånsett att jag har ett större mafa förråd:)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Ny panna

Inlägg av perf »

Känner inte att ett större förråd skulle tillföra något i och med att vi aldrig är bortresta någon längre tid. Nästa steg skulle i så fall vara ett bulkförråd utomhus, men är man vad att hantera ved känns arbetsinsatsen med säckar som försumbar.

Hur ofta bör man dra tuberna om man ska ha rimlig verkningsgrad? Varje gång man fyller förrådet? En gång i månaden? De 50 graders ökning av rökgastempen där pannan varnar känns i alla fall alldeles för länge.

Och hur ofta bör man rengöra brännaren (har den nya med tryckluftsrengöring).
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny panna

Inlägg av FRS05 »

Jag kan inte uttala mig för vad som är optimalt men jag brukar dra tuberna någon gång i månaden eller efter två. Det beror väl lite på hur mycket pellets det gått åt under tiden.

Brännaren har jag haft borta två gånger och det har mestadels varit av nyfikenhet. Jag hade inte behövt plocka bort den ännu efter ca 5 månaders drift. Men i manualen tror jag det står att man ska plocka bort den 2 gånger per år om jag inte missminner mig. Det kan nog vara en rätt lagom nivå. Händer inget konstigt med anläggningen kommer jag inte plocka bort den förrän i höst då jag sätter på värmen.

Personligen tycker jag det är väldigt skönt att ha så stort förråd. Men jag gick från ett där det gick ner 7 säckar och det fick jag fylla på stup i kvarten. Nu behöver jag inte gå ner i pannrummet på ett par veckor om jag inte vill det. Stor skillnad mot den gamla pelletsanläggningen jag hade då jag i alla fall fick gå ner 2 gånger i veckan. Då var ena gången också en stor rengöring av hela anläggningen och allt det innebar.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny panna

Inlägg av Eldvin »

Om du kollar på rökgastemperaturen och ser när den börja öka med tex 30 grader så vet du ju att tuberna börjar bli sotiga.Så länge temperaturen inte ökar så är det ju ingen vits med att dra ur dom. Sätt upp en almanacka i pannrummet så håller du koll på hur ofta det blir beroende på årstid.Om brännaren brinner riktigt så borde en gång i månaden räcka gott och väl. Gjordes nån rökgas analys så man kan se hur det såg ut??
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Ny panna

Inlägg av perf »

Tack för tipset om kalender! Och visst gjorde det rökgasanalys vid installationen, det är ett krav från ULMA för att garantin ska gälla Men man har ju inget instrument själv så att man kan jämföra. Fast så länge tuberna är gråa och fina behöver man nog inte bekymra sig om inställningarna. Installatören rådde mig dock att väga startdosen efter ett tag eftersom skruven slits in och blir lite halare med tiden.

Det är väl inte bara tuberna som påverkar verkningsgraden? Man borde väl även skrapa bort sot/aska från väggarna i förbränningsrummet. Fast det står inget om det i manualen, och i och med att det inte finns någon lucka är det ju inte så lätt att komma åt.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny panna

Inlägg av Eldvin »

Skrapa skall du inte behöva,utan bara borsta av med en borste eller sån sop som du sopar av bilen med.Vad som styr förbrännings verknings graden styrs av Co,Co2,O2 och rökgastemperatur.Om du sparar slipparna så kan du jämföra vid nästa mätning.En som jag kollat hade en rökgas på 150,5 Co2 på 11,3 Lamda 1,8 Co 30 verknings grad 92,7 .
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny panna

Inlägg av FRS05 »

Vad är egentligen den gula slangen till? Jag har faktiskt inte riktigt koll på vad den kopplingen till pannan gör? Står inget i manualen heller vad jag kan se.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Ny panna

Inlägg av perf »

Eldvin: Testade att plocka bort brännaren i går, och det är verkligen inte mycket man kommer åt att rengöra i förbränningsrummet. Man kan möjligtvis sticka in handen i hålet och köra lite på måfå med en virra. Några slippar blev det förresten inte. Instrumentet som installatören använde hade såvitt jag kunde se bara en display. Eller så kopplade han inte in skrivaren utan skrev bara i protokollet som skulle skickas till Ulma. Men siffrorna låg där de skulle efter lite justerande. När du skriver CO2 menar du nog O2 förresten. Mina siffror var strax över 10 i syreöverskott och en bit över 90 i verkningsgrad. Jag minns inte vad instrumentet sa om rökgastemp, men pannans egen mätare säger 130. Var uppe på taket och kollade i går, och där var gott om kondens. Tur att man har insatsrör, annars skulle nog inte skorstenen hålla länge.

FRS05: Den gula slangen är bara en tillfälligt inkopplad avtappningsslang. Eftersom pannan är helt nyinstallerad så fick jag släppa ut lite vatten när temperaturen och trycket steg.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Ny panna

Inlägg av perf »

Ytterligare en (dum?) nybörjarfråga:

Installatören sa att skruven kunde bli lite halare när den blev insliten, så han tyckte att man skulle väga startdosen igen efter ett tag. Om det visar sig att startdosen har sjunkit med fem procent, då borde man väl även öka matningstiderna under drift med fem procent för att få samma förbränning (lika mycket bränsle) som brännaren är injusterad för?

Det bästa vore givetvis att alltid använda instrument, men det får räcka med ett servicebesök om året. Däremellan borde väl ovanstående resonemang stämma.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny panna

Inlägg av Eldvin »

O2 är syre Co2 är koldioxid.Det räcker om du kör med virran i brännkammaren.Hade du skrivit av protokollet så kunde ju sett va som stod. Med en O2 på 10 så får du en co2 på 11 och det duger bra.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ny panna

Inlägg av Erik_73 »

För att få verkningsgraden så räcker det med CO rökgastemp och CO2 eller CO rökgastemp och O2, CO2 och O2 kan man säga är mätning av samma sak från olika håll, fullständig förbränning av pelletsen ger ett CO2 på 20,4% och då har man 0%O2 20,9%O2 ger 0%CO2

Precis som Eldvin skriver att 10%O2 ger ett CO2 på runt 11%....5%O2 ger då ett CO2 runt 16%
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ny panna

Inlägg av brushuvud »

Välkommen till Ulmagänget! :)
Vem hade du som installatör?

Vänligen/brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Ny panna

Inlägg av perf »

Tackar för välkomnandet. Jag köpte prylarna via EkoEnergi i Lomma. Grovjobbet sköttes av underentreprenörer. Först en skrotningsfirma som tog ut den gamla pannan och satte den nya på plats, sen kom Värmeteamet som fixade VVS- och elinstallation, och Skorstensteamet som satte ett 120-rör i skorstenen. Allt på samma dag, så det var livat värre. Dagen efter kom Oscar Scholtz från EkoEnergi som monterade och startade upp brännaren.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar