Golvet blir kallt

Skriv svar
Hultberg
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 mar, 2014 08:56

Golvet blir kallt

Inlägg av Hultberg »

Hej!

Ny på denna sida. Men har läst att det finns massor med kunskap här!:)

Så jag tänkte utnyttja detta:)

Vi har köpt ett hus i höstas och vi har golvvärme i badrum och hall. Pannan matas med pellets och styrs av Automix 20. I vintras så var golven varma och goa:) men nu när det blir varmare ute så blir golven kalla emellanåt. Har varit nere i pannrummet och tittat. Och ser att shunten står på 0. (styrs av temperaturen inne i huset) Har följt ledningar och såg att varmvattnet till elementen och golvvärmen är sammankopplade. Så det är inte så konstigt att det blir kallt på golvet. Har fått ställa shunten på man. läge för frun gnäller så när det är kallt i badrummet:) Men det går åt betydligt mer pellets har jag märkt. Nu till min fråga, hur löser jag detta problem smidigast/billigast? Koppla golvvärmen på ett eget system, med egen shunt? Eller hur ska jag lösa detta?

Tacksam för svar!

Mvh Hultberg!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Stegatorparn »

Motsvarar rumstemperaturen den som är inställd på rumsgivarens manöverpanel, så fungerar anläggningen som tänkt.
Man kan höja min-inställningen lite över 20° men då ökar kanske rumstemperaturen över inställd temperatur vilket medför ökad energiförbrukning.
Normalt brukar man ha separat styrning på golvvärme beroende på olika systemtemperaturer.
Undvik nattsänkning som bara sätter systemet i obalans.

Manual för Automixen http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 200505.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hultberg
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 mar, 2014 08:56

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Hultberg »

Ja rumstemperaturen stämmer när jag kör på autoläge. Har blivit något varmare när jag kör på manuellt. Men golven har fått en behaglig temperatur nu... Ska kolla vad min inställningen står på när jag kommer hem. Nattsänkning har jag ej använt..
Hultberg
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 mar, 2014 08:56

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Hultberg »

Höjde min tempen till 30 igår. Men golven är fortfarande kalla.. Allt står på max. Vattnet till golvet känns ok men barfota kan man knappt gå... Tempen till golvet låg på 32C i morses... Hur varmt ska golvet vara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla trycket i systemet.
Är du säker på att 30°igt vatten cirkulerar i golvslingorna?
Hur styrs temperaturen/vattenflödet i slingorna?
Hur många våningar? Typ av expansionskärl? Panna?
Du får beskriva ditt system lite bättre ev med lite foton för att man ska kunna ringa in problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hultberg
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 mar, 2014 08:56

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Hultberg »

Vad ska trycket vara på? Ja jag är säker på temperaturen i slingorna(har en separat tempgivare). Temperaturen styrs via nån dosa på väggen:) + en elementtermostat mellan pannan och golvvärmesystemet.. Den är på max. Känner man på rören så är dom varma.. Jag provade att öka cirkulationspumpen till golvvärmen i morses innan jag åkte till jobbet, får se om det hjälper något. Pannan är nere i källaren. Golvvärmen på "bottenplan". Pannan är en focus pe-20 med en ecotec 20 brännare. Ska försöka ta några bilder ikväll..
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av FRS05 »

Har du en separat cirkulationspump till golvvärmen?? Du har inget system som jag hade innan utan någon separat shuntgrupp till golvvärmen? Du ser nedan lite hur jag hade det innan i alla fall där den översta lösningen inte fungerade bra. Det var varmt på golvet ibland men oftast inte. Efter jag(rörmokaren) installerade en riktig lösning fungerar det perfekt. Rören på första bilden kommer nerifrån källaren och gör en avstickare till golvvärmen i köket/ena hallen och går sedan upp till ett element. Lät i alla fall som du kanske har samma problem som jag hade innan?

Bild

Bild

Dålig lösning med en termostat med kapillärrör som går till en termostat.

Bild

Ny och fungerande lösning som alltid levererar ett varmt golv.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Hultberg
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 mar, 2014 08:56

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Hultberg »

Japp, har en separat cirkulationspump till golvvärmen. Har bara en shunt som styr allt. Men nu verkar det som jag har fått ordning på värmen. Fick höja min temperaturen till 28 grader å sen dess har det gått fint:) Golvvärmen ligger på ca 32 grader. Shunten står på första läget för jämnan, fast jag kör på auto läge. Vet inte om det är helt 100 optimalt men men. Nu gnäller inte frugan iaf:)

Tack alla som har tagit sig tid:)
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av psau »

Om gnället är borta är systemet optimalt intrimmat, sen om det går mer pellets är en helt annan sak!!! :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Hultberg
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 mar, 2014 08:56

Re: Golvet blir kallt

Inlägg av Hultberg »

Haha, stämmer mkt bra! Mindre gnäll=längre liv!:)
Skriv svar