Har ni haft detta problem med KW SID 012?

Skriv svar
scim
Prima virke

Har ni haft detta problem med KW SID 012?

Inlägg av scim »

Hej!

Min anläggning saknade dragbegränsare sedan tidigare, och jag hade på känn att draget var lite för högt, så jag köpte en KW SID 012 som jag installerade i helgen. Idag upptäckte jag dock att den ibland fastnar i helöppet läge. Radien på själva luckan är några mm större än själva "axeln", och den "glider" in mot dragriktningen och faller ner i öppet läge och orkar inte falla tillbaka för viktfördelningen verkar ändras. Den faller tillbaka när brännaren slocknar eller om jag hjälper den på traven (men då är det bara en tidsfråga innan den fastnar igen). Vet någon hur man kan åtgärda detta?

Bifogar en film som illustrerar:

http://www.youtube.com/watch?v=dGQagSOdo3g
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Har ni haft detta problem med KW SID 012?

Inlägg av Icecap »

Jag hade det problem i början men efter lite putsande med en fil försvann det. I mitt fall fanns det en kant kvar från stansningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Min KW SID 012 sitter i transtempers adapter för sotucka. Adaptern smalnar av lite inåt så luckan öppnar bara maximalt omkring 80 grader innan adaptern stoppar luckan. Då fungerar det bra.
Kanske går det att skruva dit någon plåtbit som hindrar luckan att öppna så mycket?
Tittar man på motvikten så har den mest verkan just innan luckan öppnar helt.
Luckans upphängning är ju enkel så det kan nog variera mellan olika exemplar.

Hade det problemet med den lilla Tigex25 begränsaren. Öppnade den helt någon gång måste man peta till på den och då stängde den helt. Min KW SID går i alla fall tillbaka direkt till tidigare läge om man petar till luckan och det är väl det bästa test man kan göra för att se om dragbegränsningen fungerar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Min SID 012 fastnar inte i öppet läge men varje gång den öppnar helt så glider "gångjärnet" över till en ny position med ett ljudligt knarr och sedan är den konstant mera öppen (lägre drag) än tidigare tills den någon gång stänger helt, då knarrar den tillbaka och återgår till den högre draginställningen.

Irriterande men inte fatalt. Har nog många gånger haft lust att bygga om dendär "plåtbiten" till draglucka. Skulle säkert hjälpa med en broms som hindrar den att öppna lika mycket, men då blir den i praktiken motsvarande en mindra lucka och vi är ju alla överens om att tex tigex25 sgs alltid är för liten.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
scim
Prima virke

Inlägg av scim »

Min sitter också i sotluckan, men det var en ovanlig typ av sotlucka (no51, verkar vara lite mindre än no2) så jag fick tillverka en egen adapter, och även den hindrar att den blir fullt öppen, men ändå tillräckligt öppen för att kunna fastna dessvärre.

Jag skickade ett supportärende till Eldkraft (rekommenderas varmt, bra priser och support) där jag köpte dragbegränsaren, och de ringde upp efter någon timme och tipsade om att man kunde begränsa hur mkt den öppnar med plåtbiten som sitter vid luckans axel. Ska testa detta när jag kommer hem.

Bortsett från att luckan öppnar fastnar när draget är högt så måste jag dock säga att det blivit märkbar skillnad i hur lång tid det tar att få upp pannan till stopptemp, har inte klockat med stoppur men om jag granskar temperaturgrafen så ser det ut som 45 minuter minskat till kanske 35. Lite trubbigt sätt att mäta givetvis men det handlar helt klart om en signifikant förbättring. Ska klocka exakt när tid finnes.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Jag läser om era iaktagelser är samma som mina angående KW SID 012s gångled att precisionen inte
är helt 100% ig...
Men den ligger helt klart inom för att få godkänt !!! Mina egna mätningar visar att den trots denna svaghet
vara med god marginal få godkänd reglerförmåga....
Tänk på att KW SID 012 inställd till 10 Pascal + 4 Pascal vid fullt öppen lucka onogranheten är max 2,5 Pascal = max 16,5 Pascal vilket jag tycker är mer än väl godkänt !!
----------------------
Jämför Tigex 50 inställd till 10 Pascal + 12 Pascal = 22 pascal vid fullt öppen lucka
----------------------
Kan nämna att jämvikts läget påverkas något med ökat undertryck dvs. luckan kan hållas omotiverat
öppen länge i öppet läge men trots allt när undertrycket faller återgår luckorna till att reglera normalt igen.

Alltså är det naturens lagar som påverkar denna låsning.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar