Injustering - tänker jag rätt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Jag har en Ulma 2000 TCA (i en Ulmapanna) som bara är 10 dagar gammal hos mig. Installatören mätte startdos och trimmade brännaren med rökgasinstrument till följande värden:

Startdos: 130 g på 65 s (120 g/min)
Lågeffekt: 6.0 s till, 10.0 s från, 12.8 kW
Högeffekt: 6.0 s till, 6.0 s från, 17,2 kW

Jag roade min lite med att räkna på det här, och använder man 4.78 kWh/kg pellets så får man exakt samma effektvärden som brännaren räknar ut.

Nu till problemet: jag fick rådet av installatören att mäta startdosen efter ett tag. Han sa att skruven kunde bli lite halare när den har slitits in, och matningen därför minska. Jag mätte vad skruven matade under fem minuter, och till min förvåning hade inte matningen minskat, utan ökat. Rätt rejält dessutom, jag fick exakt 140 gram/minut, alltså en ökning med 17 procent. Det betyder enligt mina beräkningar att den verkliga effekten är 15.1 kW respektive 20.1 kW. Rätt högt alltså.

Jag vet inte varför det har blivit så här, men installatören hade rätt bråttom. Han körde skruven tills det började komma pellets, och sen kanske en minut till. Så det hade kanske helt enkelt inte stabiliserat sig när han trimmade in brännaren.

För att ha rimligt bra förbränning fram till nästa rökgasanalys tänkte jag så här: Först ändrar jag tid och/eller vikt på startdos så att det motsvarar vad skruven faktiskt ger. Sedan sänker jag matningstiderna tills de båda effektlägena visar samma effekt som vid den första injusteringen. Då borde jag ha ungefär samma förbränning som från början.

Tänker jag rätt?
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av FRS05 »

Dum fråga kanske men har du gjort flera mätningar?Vet själv att det kan diffa en del vid mätningar och att jag ibland mätt fel.

Skruven matar ju inte alltid lika exakt och ibland när jag mätt och jag startat precis när det kommit en stor kladd med pellets och det precis i slutet också kommit det har mätningen inte blivit riktigt rätt.Jag brukar köra 3-4 mätningar och ta ett snitt....
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Installatörens mätning gjordes bara under en minut. Jag har mätt tre gånger, med några dagars mellanrum.

Första gången i 65 sekunder (tiden för startdosen): 150 g
Sedan 2 * 65 sekunder: 300 g
I dag fem minuter: 700 g

Det ligger alltså stabilt på cirka 140 g/minut. Vågen har en upplösning på fem gram, så dagens värde borde vara ganska exakt.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av Eldvin »

Om du väger start dosen och den ligger rätt nära ursprungs vikten ska du inte hålla på att röra nånting! Du ser ju ingenting av förbränningen så hur vet du då att du är rätt?? Du kanske sänker för mycket och då blir det lika tokigt åt andra hållet.Nu vet ju inte jag vilka värden han fick till .Men om han exempelvis hade en Co2 på 11% och den stiger till 12 så är det inte hela värden.Om du börjar mixtra så gäller ju inte garantin.Om nu det börjar och ändra sig mycket så låt installatören sköta det .För skulle det då bli fel så är det upp till denne och Ulma att lösa det problemet om sådant skulle uppstå.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Frågan är om 17 procents ökning är att betrakta som "rätt nära"?

Jag ska givetvis prata med installatören, men min primära fråga var om jag tänkte rätt. Alltså att om man justerar enligt det jag skrev så skulle man bibehålla den kalibrerade förbränningen.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av Eldvin »

Hur mycket 17% gör vet jag inte .Men det syns på instrumentet.Så be därför om dom data som det visar.Nu då skruven och allt är helt nytt så kan det ta ett litet tag innan det sliter till sig.Om nu montören gör en koll så kanske det ligger inom ramen .Om det inte gör så,så räcker det med en liten finjustering skulle jag tro.Jag vet flera som kört på grund inställningen från början.Men pelletsen är ju olika.Man vill ju att förbränningen skall vara så stabil som möjligt.Och med bra pellets brinner Ulman ruskigt bra.Men för att spara på brännarrör så skall man nog inte leta små % i verkningsgrad i det övre skiktet utan ligga på en 11,5 % i Co2.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Det är just för att spara brännarröret som jag blev lite oroad när jag räknade fram 20.1 kW i högeffektläget med nuvarande matning. Dessutom vill man ju ha långa gångtider, så lågeffektläget ska inte heller ligga onödigt högt.

Just nu har jag 71 drifttimmar på 111 starter, alltså knappt 39 minuter per eldning. Men det kanske är normalt på en brännare som inte har fler effektlägen? (Jag har fabriksinställningarna på hysteresen, 65-85, men i praktiken blir det ofta 62-88 på grund av värmeuttag under uppeldning och eftervärme.)
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av Eldvin »

Jo men du kan ju låsa brännaren i lågläget.De ska mycket till om du fodrar 20 kw.Det som tar styggt på rören är inte kW i sig utan luftöverskottet och bland den ultimata inställningen där Co2n är som högst för att visa dig som kund ett väldigt fint värde på en papperslapp. Men om man ser det hela med lite som jag gör att man låter brännaren gå nästan så bra det går så kommer dom % du förlorar i verkningsgrad att gå jämt ut med besparing på rören.Allt handlar om kompromisser.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Vill helst köra brännaren på auto. Tappar man mycket varmvatten blir effektuttaget stort. Testade att tappa upp ett badkar när pannan var nere på 68 grader. Den gick ända ned till 50 grader trots att brännaren hade dragit igång.

Luftöverskottet kan man väl inte göra mycket åt på en brännare där man inte kan justera fläkten. Och då måste det väl ändå bli snällare mot röret om den konstanta luftmängden har lite mindre mängd pellets att blåsa på? Eller tänker jag fel?
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av Erik_73 »

Det som är styggt för materialet i brännaren är hög temperatur, ett lågt CO värde är en indikation på att temperaturen i förbränningen är hög, ett lågt luftöverskott brukar ge en lägre förbränningstemperatur då dom flesta brännare har svårt att få tillräcklig turbulens i förbränningen, framförallt på lägre effekter....högre effekt brukar ge högre temperatur och därmed sliter det mer på brännaren....ett CO2 på 11,5% ger ju ett luftöverskott på hela 9-9,5% vilket inte är speciellt lågt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av FRS05 »

perf skrev:Vill helst köra brännaren på auto. Tappar man mycket varmvatten blir effektuttaget stort. Testade att tappa upp ett badkar när pannan var nere på 68 grader. Den gick ända ned till 50 grader trots att brännaren hade dragit igång.

Luftöverskottet kan man väl inte göra mycket åt på en brännare där man inte kan justera fläkten. Och då måste det väl ändå bli snällare mot röret om den konstanta luftmängden har lite mindre mängd pellets att blåsa på? Eller tänker jag fel?

Kanske dags för mig att testa tappa upp mitt badkar snart. Med min gamla anläggning gick det inte att fylla karet även om jag började tappa precis när brännaren var uppe några grader ifrån frånslag.

Annars är mitt måtto att inte ändra allt för mycket. Med min gamla anläggning började jag ändra och det blev bara skit. Visserligen var det en brännare som det var svårt att ändra på och en nybörjare som ändrade på rattarna. Så jag hade nog tagit det lugnt om du nu ändå skulle ha dit installatören snart igen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Mailade installatören i går kväll och fick svar i dag (en söndag!). Hans svar var att jag har tänkt rätt och att det räcker med att jag justerar enligt det jag beskrev. Ska testa under dagen.

Förhoppningsvis ska det här få brännaren att tända lite snabbare. Nu tar det 1.5 minuter, vilket är en halv minut långsammare än när den var ny, och uppeldningen är också lite seg (tiden tills man första gången ser 255 som värde på flamvakten). Så allt tyder på att brännaren går lite för fett.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av nyman »

Det är överskott av luft som snabbt kan ge skador på brännarröret.
Om du fick en inställning med instrument och pelletskruven därefter ökat sin matning med 17% är det väl enklast att minska matningspulsen med 17% både på hög- och lågläget så är du tillbaka med samma inställning. Det är ju exakta inställningar som gör PLCstyrning så överlägset jämfört med analoga volymkontroller.
Jag trodde det var standard vid panninstallation att installatören återvände och gjorde en ny inställning efter en vecka när allting stabiliserats. Något ska väl kunden ha för de fantastiskt höga installationspriserna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av perf »

Precis, nyman. Det var det som var min tanke, och som installatören verifierade. Återbesök hade ju varit trevligt, men det lär jag få betala för i så fall. Min tanke är att göra som med den gamla oljepannan - ett servicebesök per år. Gissar att det kommer att kosta en dryg tusenlapp om året, men med tanke på att brännarröret kostar över 3000 och man kanske kan spara en aning pellets, så går det kanske jämnt ut.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Injustering - tänker jag rätt?

Inlägg av Erik_73 »

Nyman det är temperaturen som gör att brännaren slits, högre effekt ger i dom flesta fall en högre förbränningstemperatur, ju högre temperaturen är ju mer slits det
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar