koppling av TVA samt ny tank i serie

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
mistlur1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 22:27

koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av mistlur1 »

Hej!

Jag ska tömma mina två 500 l tankar och förbereda för inkoppling av en tredje tank på 500 liter, inkoppling av TVA, samt solinladdning även det med extern vvx.
Har försökt skissa upp hur jag tror att jag vill ha det men är lite osäker på om jag kan koppla TVA retur på radiatorretur som jag tänkt. Tanken är att jag ska kunna skifta från två parallellkopplade tankar (sommar) till två parallellkopplade tankar plus ytterligare en "under" dessa (vinter), i serie alltså.
Jag vill ha ett bra system med fin skiktning. Samtidigt vill jag inte krångla till det i onödan eller kanske göra något dumt som inte fungerar i praktiken.
Kort sagt, kan detta fungera?
Bilagor
kopplingtva.jpeg
kopplingtva.jpeg (81.32 KiB) Visad 2577 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av Stegatorparn »

Det kommer att fungera vad jag kan se.
Finns en teoretisk möjlighet att tva-returen går tillbaka till tva-tilloppet via shuntventilen.
En backventil i stående radiatorreturledning skulle lösa det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mistlur1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 22:27

Re: koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av mistlur1 »

Bra poäng! En backventil skadar ju inte att ha där. Såg att jag skrivit fel på radiatorslingan men du förstod ändå :D
ska ju vara retur på den undre...
Har ju tänkt ha en backventil på primärsidan i tva:n (ritad efter cirkulationspumpen) för att inte vatten ska strömma genom den när shunten öppnar till radiatorslingan. Skulle dock vilja ha den lite varmhållen så man slipper värma upp värmeväxlaren om den inte jobbat på ett tag.
Tar tacksamt emot mer feedback. Har tänkt göra rörmokeriet till kommande lördagsnöje.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av danei »

Backventilen sitter åt fel håll. Avsängningskranar för radiatorslingan är nog bra också.
mistlur1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 22:27

Re: koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av mistlur1 »

Avstängningskranar sitter på radiatorslingan, har bara glömt att rita dit dom. Backventilen fel håll? Trodde symbolen var "logisk", alltså att den tillåter flöde i pilens riktning och stänger bakåt (cirkeln). Där ser man. Fast det är klart, ritar man in en fjäder bakom cirkeln så känns det mer som att flödet tillåts i andra riktningen :idea:
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av danei »

"pilen" är sätet och ringen kulan i backventilen. Så den är logisk.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: koppling av TVA samt ny tank i serie

Inlägg av bosse123 »

Kanske slår jag in öppna dörrar,
Men du behöver/bör bara ha en ventil till din slavtank, eller åtminstone bara använda den ena.
Stänger du båda så kan du få onödiga belastningar mha tryckskillnader när temperaturen skiftar i pannrummet/tanken.

Och en annan fundering, varför inte koppla de två vänstra tankarna på bilden parallellt sinsimellan och i serie med den högra tanken? Eller behöver du 1000 liter till solfångarna?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Skriv svar