inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bjorx
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 03 dec, 2012 22:12

inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Bjorx »

Har bytt en gammal panna från sent 60 tal till en focus från 03. Nu har jag fått jätte problem med temp avläsning i bequemen. I gamla pannan satt en danfoss dubbel termostat dto81 och i focus ser Det ungefär likadant ut på el schemat. Kopplade in mot pos 2 o 3 på focus utan någon avläsning, prövade då att använda pos 1, 2 o 3 där tvåan fick 2 trådar, vilket borde motsvarat dubbel termostat inkopplingen. Då gick säkringarna till pannan hoppas brännaren klarade sig. Har mailat tillverkaren tidigare i veckan men inget svar. Dåligt.
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Eldvin »

Du kanske skulle ta ett kort så man ser hur det ser ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Stegatorparn »

Jag förstår inte riktigt vilka kablar du kopplat in på dubbeltermostaten.
Brännaren har ju en separat temperaturgivare som monteras i ett dykrör i pannan och det är den som mäter temperaturen.
Brännarens plint 41 o 42 skall vara anslutna till ett överhettningskydd, men det skall vara potentialfritt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bjorx
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 03 dec, 2012 22:12

Re: inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Bjorx »

fick inte med något annat till min brännare än danfoss termostaten.
Ja det är 39, 40 och 41, 42 som används i brännaren mot termostaten. Jag får skippa 41,42.
Undrar om det kommer ut en rätt tempsignal från pannan. Vi får se idag.
Har fått svar från focus och måste bygla i deras panna mellan pos 1 o 2 för att få ut signal på pos 3.
Vad som också är lite tråkigt är att rökgas temp mäts med ett sånt här tryck baserat system vilket innebär att jag får installera en extra rökgas temp.
Nå nå Bara det fungerar i Slutändan.

Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Bjorx
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 03 dec, 2012 22:12

Re: inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Bjorx »

Jaha, där gick den brännaren åt helvete. :evil: kortet säkert bränt
vet inte vad som pågår i den här s t s focusen men så small det till igen.
Lånade mätare av grannen och nog tusan ligger det 230V ut på pos 3 nu när man byglat mellan 1 och 2. Vet inte vilka spännings nivåer det ska ligga på på olika ställen men alla signaler som kommer ut ur den verkar vara 230V oavsett om det går genom instrument eller ej.
Den verkar vara så j-a dåligt anpassad för pellets.
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Stegatorparn »

Panntermostaten kan inte ersätta brännarens temperaturgivare.
Du måste skaffa en sådan här givare http://www.eldkraft.se/produkt/panngivare-molex894
Här finns en manual med kopplingsschema http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem%202 ... 20SWE1.pdf.
Din Danfoss termostat kan du montera i ledigt dykrör och ansluta till 41 o 42. Inga andra ledningar får vara anslutna till termostaten.

Manual för Focus PE20 med schema http://www.naturenergi.se/pdf/mos_pe20_pe30.pdf.
Schemat visar att termostaten är spänningssatt med 230 volt.
Har du kopplat den till 41 o 42 är det troligt att du eldat upp styrkortet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bjorx
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 03 dec, 2012 22:12

Re: inkoppling focus pe20 mot bequem 20d

Inlägg av Bjorx »

Hej stega torparn.
Ja, det är säkert rätt att kortet är upp eldat.
Tidigare brännare iwabo s1 låg däremot också direkt kopplat mot pann termostaten i focus därför trodde jag även bequem skulle klara det. Skulle kollat med thermia och inte focus.
Använde pos 39, 40 på bequem men vad spelar det för roll nu.
Har inte tittat i din pdf fil men säkert samma som jag har. Jag förstår att byglingen innebar att man fick 230v in på pos 2 men Antog att det är någon typ av ned växling av spänning/ström i termostatsom ger vettig signal ut.
Bequem fungerade utmärkt med enbart danfoss dubbel termo i gamla pannan och då kopplat på 39, 40 rsp 41, 42.
nå, allt är historia nu.
Jag kan altså lika gärna återanvända den gamla termostaten i focus om den passar i gängan.

tack
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Skriv svar