Flytt av givarkabel, förlänga?

Skriv svar
biggles34
Gallringsobjekt

Flytt av givarkabel, förlänga?

Inlägg av biggles34 »

Sågade upp en vägg för nytt dörrhål och upptäckte ett plaströr med en vit och röd kabel, går från pannrummet upp till vinden precis bredvid skorstenen.
Kabeln går ner till pannan (Värmebaronen Comet), och med hänsyn till den klena dimensionen tror jag det är en givaren.

Lessen för den klena förklaringen :oops: :roll: , hoppas någon känner igen vad jag menar till trots

Till saken, om någon vet vilken kabel jag menar -är längden förbestämd eller kan jag förlänga den och dra om så jag kan använda mitt nya uttänkda passage till köket?
Viking Bio med Comet panna, 152 kvm
perf
Entusiast!

Re: Flytt av givarkabel, förlänga?

Inlägg av perf »

Låter som det är kablar till en givare för inne- eller utetemperatur. Borde inte vara några problem att förlänga, men kolla i manualen. Där borde finnas ett kopplingsschema som förklarar hur det ser ut. Jag försökte kolla på deras websidor, men de verkar leva kvar i 1900-talet och har inga nedladdningsbara manualer :(
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
biggles34
Gallringsobjekt

Inlägg av biggles34 »

Toppen, tack!
Ska fixa tag i en manual och läsa igenom, har för mig de har dem i pdf men de är inte helt lätta att hitta
perf
Entusiast!

Inlägg av perf »

Förmodar att du vet var inne- och/eller utegivare sitter, så kolla där om det är samma klena kablar och samma färg, så vet du var de går.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
biggles34
Gallringsobjekt

Inlägg av biggles34 »

Visste faktiskt inte innan helgen, men sprungit upp på vinden och kollat nu. Hur vanligt är det att utegivare är i en vanligt extern kopplingsdosa?

Ringde också Värmebaronen och kollade, det är inga problem med längden på den kabeln och ingen kalibrering ska behövas. Ska helst ej skarvas, får se om jag kan dra igenom en ny kabeln men självklart är givaren inte nåbar med stegen jag har.

jag har också fått tag i manualen nu i pdf

Tack för hjälpen!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Självklart kan man skarva! Problemet är dock att många som gör det är nöjd om det fungerar nu och de nästa 5 minuter. Det är inte enkelt att göra en bra skarv som håller länga - men det går och livslängden beror ju också på var skarven är, alltså i vilket miljö.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Det torde gå minimalt med ström i kabeln och dessutom bör den fysiska belastningen på skarvningen bli låg. Jag skulle ha skarvat genom att skala, tvinna, löda och täcka med en krympslang. Glöm inte att trä på slangen innan bara :D
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar