1. Jag har byggt ett pelletsförråd där väggarna är av tjock plywood utom mot ytterväggar där jag satt dubbel gipsskiva. Nu hörde jag att det vid inblåsning av pellets från bulkbil kan vara som en bläster och då undrar jag om pappersdelen av gipsskivan kommer att nötas bort snabbt? Kan man komplettera med att sätta tunn plywood eller masonit på dessa gipsskivor?
Som rör från bulkkoppling och in i förrådet har jag satt ett grovt gammalt ventilationsrör, diameter ca 20 cm. På detta har jag gjort en massa , kanske 30 st, öppningar med vinkelkap ca 10x10 cm styck. Liknar mest en schweizerost. Åt höger, vänster och nedåt. Ej uppåt för där är ett gipsskivetak sedan gammalt, tyvärr inte betongtak. Samt satt ett T-rör i ändan så att det blir utblås även åt höger/vänster med samma diameter. Rakt fram är det stopp så att det inte slår i gaveln. Hajar ni...
Kommer detta att funka eller är där risk att pelletsarna stockar sig eller mals till mjöl?
Hjälp
Jag hade gips i taket som pelletsen rev sönder pappret på. Jag löste det med att sätta upp en masonitskiva med den "blanka" sidan nedåt.
Efter cirka 10 inblåsningar a 3 ton så syns det inget på masoniten.
Gipsskivor i pelletsförråd är inget att satsa på. De behöver förstärkas, dels mot slitage, masonit som Frazze skriver räcker säkert. Sedan är gipsskivor inte bra på att ta hand om tryck. Vad har du bakom dina gipsskivor?
Står det direkt mot ytterväggen? Eller ligger de mot reglar? Hur ser det ut?
När det gäller ditt "inblåsningsrör" så är jag rädd för att pelletsen kommer att skadas. Dels i dina "slitsar" där pelletsen kommer att träffa slitsens avslutskant och "hyvlas" sönder. Ditt T-rörs avslut tror jag tätas av pelletsen om inte t-vinklarna år varje håll är väldigt korta, det är inte bra för pellets som blåses att träffa en hård yta, typ stoppet i T-röret.
Att "perforera" ett rör och hoppas att pelletsen far till höger, vänster och nedåt är nog tyvärr ett önsketänkande. Pelletsen far "bara" rakt fram med stor kraft och kommer nog att göras sönder vid varje öppning för att till slut hamna i rörets ände.....
Bästa lösningen för dig är nog att sätta upp masonit i taket och låta pelletsen "glida"/blåsas in i förrådet på en hängränna i plåt med "mjukt" stopp i änden det fyller ett förråd väldigt bra.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.