Shunt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Hejsan! Har ett problem,,, Ska montera in en 4vägs shunt av märke Esbe men ser att den har en flat fot för packning med 2 hål i som ska monteras på panntoppen. På pannan finns bara ett 2" rör anslutning + lite andra anslutningar men ingen som skulle passa direkt på shunten. Finns de nån anslutning till shunten som går att köpa eller måste man tillverka en själv antar att rören som ska gå ner i pannan ska ha olika längd för att ta in hetvatten i toppen o botten Mvh hasse
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Vilken funktion är du ute efter? Fyrvägs shunt är en benämning som används på flera helt olika typer av shuntar, den du har tar inte in hetvatten på två nivåer. Den tar in hetvatten på toppen och återför uppblandat kallvatten på en lite lägre nivå. Man har den för att undvika siktning i pannan. Är inte din panna anpassad för den shunten är det nog smidigast att använda en annan shunt.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Shunt

Inlägg av micke_932 »

Det brukar sitta två rör i shunten, det gör det på min i alla fall, ett kort och ett långt, skulle tro att du saknar dom, men jag kan givetvis ha fel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Det sitter två rör ner i pannan, i ett av dem stoppar man ner ett lite längre rör. Vilket man stoppar ner det i beror på flödesriktningen i shunten. Men det förutsätter ju att pannan är byggd för det, annars för man bygga något special.
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Satte ju in pannan lite för snabbt o utan att tänka helt färdig med installationen de var vinter...Så ja körde just då med hetvatten ut i värmesystemet ca 70 grader ...Det är en gammal skola med 3 lägenheter i den körde med olja innan :( De ja har tänkt är att ja ska shunta ut radiatorvatten utan att behöva justera på elementen som finns i lägenheterna utan själv styr ut värmen ska fixa utomhus givare som styr shunten men just nu är den handreglerad...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Du har med andra ord redan en shunt? Sätt i så fall motor på den. Men räkna inte med att det blir optimalt med enbart utgivare. Utegivare ser jag mer som ett komplement.
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Ja de finns en shunt i systemet men den sitter på oljepannan i källarn...Ska ju gå förbi pannan i källaren så de inte cirkulera nått vatten igenom den så ja måste montera in en ny shunt till den nya pannan o där skulle de ju ha suttit en anslutning med 2 rör som går ner i pannan den hade passat mot den 4-vägs shunten som jag har hittat..Har försökt att hitta denna motfläns enligt ESBE ska den finnas som reservdel men jag har inte hittat nån sån på nätet. Är de nån här på forumet som kanske har nån har nån ide vart fasen man kan hitta en sån...ska ringa till Thermia o höra me dom som en sista utväg...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Den typen av shunt är avsedd att monteras mot en fläns so sitter på pannan, ska du ansluta en sådan med rör så blir det någon typ av speciallösning.
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Tjenare! Har fått tag på den rör historia som ska ner i pannan nu till nästa fråga? Behöver man gå in i returen på baksidan av pannan de finns 2 ingångar 2"o en 1" har ju kopplat returen på 2" ingången som de är kopplat nu eller räcker de med den som är till shunten för isåfall så proppar ja igen 2" ingången oxå...Mvh hasse
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Dina frågor är ganska röriga.
vad är det för "rör historia" du har fått tag i?
Vad är det för panna du ska sätta den på?
Har du fler pannor i systemet?
Hur har du tänkt att systemet ska fungera?
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Mendå!! Har ju haft strul med att hitta en shunt till min biomatic 50kW enligt thermia så ska de vara en 4-vägs shunt förstår inte varför för retur röret når ju bara ned ca 29cm innan den når ner till förbränningsrummets tak!!! Fick tag på anslutningen med shunt 2 rör ner i pannan men på min panna sitter ju 2 returer på baksidan oxå min fråga är kan ja använda returen på shunten enbart eller måste ja oxå använda nån av returerna på baksidan av pannan..Tack för tålamod...har en oljepanna i värmesystemet oxå men den används inte Mvh hasse
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Om vi tar det lite lugnt. Är det den här pannan du har?
Är det något mer än shunten och expansionskärlet du ska ansluta?
Har du något artikelnummer på rören du har hittat?
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Japp den är de :D ...Har kollat upp lite om shunt anslutningen den som jag har ska sitta på en Borö tank.. Har kollat lite på shunten oxå de är olika mätområden på min shunt kontra den som ska sitter på pannan från thermia som orginal ..Så går mätområdet från vänster till mitt o den jag har från höger till mitt!! Men på min är flödesriktningen uppmärkt och då är returen de längre röret har även kollat lite på hur ventilen är byggd flödet bestäms av på vilken sida returen går ner om ja inte har allt om bakfoten...för själva shunt spjället verka vara likadan vänster eller höger sida om man kollar. Nej inget mer ska anslutas har ju ett öppet system via den gamla pannan...blir en senare fråga om nytt exp-kärl...hasse
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shunt

Inlägg av danei »

Plåten med skalan går att vända, den andra skalan finns på andra sidan.
Hur ser röret du har ut?
Jag skulle anslutit det enbart i toppen. Antingen i den stora anslutningen enbart eller nyttjat båda.
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: Shunt

Inlägg av Hassemålare58 »

Tjenare! som shunten sitter monterad nu så sitter returen till vänster det lilla röret o utlopp de stora till höger och flödes riktning till höger...Ja de blir nog så som du säger enbart på toppen av pannan även om returen inte går så långt ner i pannan så får de bli så....skriver mer när ja har fått i gång systemet..
Skriv svar