Automatisk sotning Effecta 220

Skriv svar
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Automatisk sotning Effecta 220

Inlägg av Träskalle »

Hej

Min automatiska sotning verkar inte fungera som den ska. När man bryter strömmen till pannan och slår på den, hör man ljudet av automatsotningen. Men efter brännaren har slocknat och rökgastempraturen sjunker går den inte igång som den ska.

Är detta vanligt fel på effecta?
Min är från 2007 - har det skett några återkallningar / byten av just denna del?
Jag har hittat en styrbox för nästan 3000 kr på nätet - finns billigare? Var? (om det nu är den det är fel på).
Några andra förslag på felsökning mottages tacksamt!! :mrgreen:
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Automatisk sotning Effecta 220

Inlägg av nyman »

De som jobbar på Effectas marknadsavdelning har varit duktiga på dekaltrimning av gamla utdaterade konstruktioner men just 220 pannan är väl en riktigt bra produkt.
Brännaren har väl en egen styrning så den borde väl fungera som vanligt också om avsotningen har lagt av.
Effecta 220 såldes ju som fristående panna till vilken brännare som helst.
Har du följt ledningarna från avotningsmagneterna så du sett varifrån de styrs?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Träskalle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 24 maj, 2014 19:18

Re: Automatisk sotning Effecta 220

Inlägg av Träskalle »

Japp, har följt både kablage till själva mekaniken och från pannans frontpanel. Alla kablar hela och ser ok ut.

Själva styrboxen har ett vred för att ställa in vilken tempratur som rökgaserna ska komma ner i för att styrboxen ska "sätta igång" sotningen. Jag hör att det tickar, precis som det brukar göra på termostater, när jag vrider på detta vred. Det verkar som om tempmätaren fungerar. Det finns ström till styrboxen och där kan man också välja mellan vilka tider sotningen ska fungera. (Jag vet däremot inte var styrboxen hämtar aktuell tid....)

Brännaren fungerar utmärkt, men om automatsotningen inte fungerar så måste jag sota manuellt 6-8 ggr / år istället för 1-2.... :( Lite krångling sotning på Effecta dessutom!


MVh
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
kimppe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 10:41

Re: Automatisk sotning Effecta 220

Inlägg av kimppe »

Jag har samma panna och jag har inte riktigt förstått mig på hur den sotar. Men nu och då kan man höra att det smäller till.

Aldrig på natten och definitift inte efter eldning. Jag har försökt lyssna efter smällen när magneten slår på men den kommer aldrig när man lyssnar efter den. Jag tror den vet när vi är ute och passar på att sota då...

Jag har nu eldat ungefär 5,5 ton och sotat pannan grundligt en gång där vid 5 ton. Det var nästan inget att sota. Så gott som allt ramlar ju ner i asklådan.
Janfire NH Mody brännare, Effecta 220 panna, Seltron Promatic styrning, en gammal bärbar med XP som loggar allt den orkar. 150 kvm i 2 plan (värme-element) + 90 kvm källare (golv-värme i dushrummet) byggt 1946 med 10 cm kutterspån i väggarna.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Automatisk sotning Effecta 220

Inlägg av psau »

Hej,

Sotningen är en magnet som drar upp turbulatorerna I rökrören något och släpper ner dessa igen.

Automatiken är rätt simpel du ställer in vilken temp den ska sota och via bygling tror jag det var om den ska sota dagtid enbart eller dygnet runt.

Funktionen är att när tempen stiger och passerar tröskeln för sotning dvs tempen du ställt in sker inget men när tempen sjunker efter avslutad eldning så aktiveras magneten om det är inom tider som den ska sota...

Jag kommer inte ihåg hur man ställde in klockan på den men har för mig att man gjorde det lite yxigt typ bygling en viss tid på dygnet...

Googla så hittar du manualen...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
carlfredrik
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 dec, 2021 09:27

Re: Automatisk sotning Effecta 220

Inlägg av carlfredrik »

Hej,

Löste du ditt problem någon gång? Jag har exakt samma fel på min automatiska sotning. Bryter jag strömmen så slår den, men annars hör jag den aldrig.

/Fredrik
Skriv svar