stora enso pellets...

jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: stora enso pellets...

Inlägg av jimmy28 »

Är också inne på att beställa 4pallar SE (3 till oss och 1 till grannen) framåt vintern, om jag vågar.
Här i vårt område så verkar det vara svårt att hitta pellets för 1990:-/pall. När Cheapy fanns så kunde man i och för sig köpa ABG pellets där för 2030:- har jag för mig men dom finns ju inte längre.
Köpte en pall Neova nu i veckan hos min lokala handlare och den gick på 2250:-. Så gör man av med 3-4pallar om året så blir det ändå några kronor av det.
Problemet är att jag har plats för max 2 pallar i källaren. Men det ska väl gå att förvara dem ute under en presenning eller liknande? Om man inte brutit emballaget på pallen.

Har varit liten kluven till Stora Enso vissa verkar haft massa problem medan andra varit jättenöjda. Om det beror på olika utrustning eller skiftande kvalité på pelletsen eller något annat.
Men lite tråkigt att stå där med 3-4 pallar som inte går att elda :s

Har bara eldat pellets en vinter och en vår än så länge och har bara kört med Neova och ABG och med dem har det inte varit några problem alls. Märkte överhuvudtaget ingen skillnad. ABG var nog något ljusare till färgen och luktade mer trä, men på själva driften märktes ingen skillnad.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

Köpte förra året 5 pallar från neova, förvarade dem ute delvis under presenning, inga problem för min del.

Köpte 5 pallar SE pellets i år av vad det ger återstår att se.
Senast redigerad av grey den tor 27 nov, 2014 06:42, redigerad totalt 1 gånger.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: stora enso pellets...

Inlägg av micke_932 »

Jag har mina pallar stående utomhus året runt (under presenning) och har aldrig haft några problem, men se upp med möss, dom kan få för sig att gnaga hål på plasten på sidorna, då kan det bli lite fuktigt där men inget större problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Dave »

Tror att de som har problem med SE, eller alla andra leverantörer för den delen, är mest bulk som smulas sönder. Har eldat pellets sedan -06 och använt mig av olika lev/ fabrikat och aldrig haft problem, förutom möss som Micke beskriver. Stora Enso har jag till och från använt i tre år utan anmärkning.

Mvh//David
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: stora enso pellets...

Inlägg av jimmy28 »

Tack för input. Det får nog bli SE pellets när Neova pallen börjar ta slut. Blir ju åtminstone en tusing billigare inkl frakt för 4 pallar än på det billigaste hämt stället i området.

Möss kan ju bli ett problem om de ska stå ute :s
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Asterix »

Rabattkod ****** ger dig 5% rabatt. (borttagen pga att FRS05 blev sur)
Senast redigerad av Asterix den sön 31 aug, 2014 13:31, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: stora enso pellets...

Inlägg av FRS05 »

Ta bort rabattkoden här ovan!Den är till för oss som betalar för den, inga andra.Stora Enso har ju själva påtalat här inne att de tar bort rabatten om den missbrukas och läggs ut exempelvis här!!
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: stora enso pellets...

Inlägg av jimmy28 »

Jag är medlem i "villa ägarna" så jag har redan rabattkoden.

Tack ändå Asterix förstår att du bara menar väl, men FRS05 har rätt i det han skriver. Och det vore väldigt tråkigt för oss som "betalar för rabatten" om vi går miste om den på grund av missbruk.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: stora enso pellets...

Inlägg av mt4base »

Kan säga att jag har haft all pellets ute, året om. Även brutna pallar. Dock har jag presenning över. Bara ha dem som de levereras funkar inte i längden. Mitt stora problem var att fåglarna hackar i dem och det blir hål, sen när det regnar så blir det förstört. Sen jag började med presenning har jag inte haft några sådana problem. Om pallarna bara är hela så brukar pelletsen hålla sig bra en hel vinter. Jag kolla NOGA nu när de levereras att plasten är hel. SE har dock kommit i bra skick till mig denna gång. Förra var det värre. Fick kassera rätt mycket pga av hål i plasten på två pallar. Skulle väl reklamerat egentligen men jag orkade inte då. Lite trist för fuktskador sprider sig lätt har jag märkt, även i pellets... :roll:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: stora enso pellets...

Inlägg av nyman »

Är väl bara bra om de tar bort otyg som rabattkoder och ger samma pris till alla. Nu fick Jula sälja 3 pallar superfin Laxå pellets till mig i stället Hade tagit hem ett par pallar Klint pellets från Byggmax tidigare.
Jula ger också bonusrabatt för medlemmar och det får alla bli gratis.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: stora enso pellets...

Inlägg av danei »

Det verkar vara ett effektivt sätt för en lobbyorganisation att köpa sig "sympatisörer".
De brukar ju nämna hur många villaägare de representerar när du uttalar sig i politiska frågor.
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Asterix »

FRS05 skrev:Ta bort rabattkoden här ovan!Den är till för oss som betalar för den, inga andra.Stora Enso har ju själva påtalat här inne att de tar bort rabatten om den missbrukas och läggs ut exempelvis här!!
"Missbruk", hur menar du då?
Du tror väl inte nån skjuter till pengar till denna rabatten, utan avsikten är väl att "boosta" SE:s försäljning.
Kan vissa få rabatt, så kan väl alla? Jag trodde vi skulle hjälpas åt här

Var har StoraEnso "påtalat" detta?
Biomatic 20+
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: stora enso pellets...

Inlägg av FRS05 »

Herregud, det är klart som fan vi skall hjälpas åt här. Men vi har väl rabatter som vi alla har på något sätt men som vi betalar för att få. Många har rabatter som de har förhandlat sig till/köpt och som är personliga. Du kanske har en rabatt på drivmedel genom ditt kreditkort. Stor rabatt på bolånet för att du valt att ha många affärer inom den banken, med andra indirekt betalt för det. Det går att fortsätta i alla oändlighet angående dessa rabatter och det är ju så det fungerar i livet. Senast fick jag bra rabattkuponger i en affär jag brukar köpa kläder, det får inte alla utan det får man bara när man betalt för det(köpt mycket kläder där).

Här är ett inlägg av StoraEnso, det är bara söka efter fler....

"Re: Giltig rabattkod Stora Enso.
Inläggav StoraEnso » ons 31 jul, 2013 08:53

Ett tips är att ringa till Villaägarna och få hjälp av dem med lösenord.

Att lägga ut den sortens rabattkoder här kan göra att Stora Enso som företag inte kan ha samarbeten med till exempel Villaägarna. Där betalar ju konsumenten ett medlemskap för att få dessa förmåner.

Att lägga ut rabattkoder som Stora Enso själva släpper i annonser i "gratis tidningar" är helt okej."
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: stora enso pellets...

Inlägg av jimmy28 »

Jag kan inte hitta något som är billigare än SE både med och utan rabatt där frakten ingår.
Jula och Byggmax har säkert minst lika bra pellets men de erbjuder mig veterligen ingen leverans överhuvudtaget. Skall jag ligga och köra 7 mil tur och retur för att hämta pellets så kan jag lika gärna köpa Neova för 2250:-/pallen hos min lokala handlare som bara ligger 1 km bort.

Offtopic:
Ärligt talat så är jag inte påläst när det gäller "villa ägarna" men min förhoppning är/var är att de lobbar för det som i huvudsak ligger i villa ägares intresse. Finns ju intresse föreningar och organisationer för nästan allt, som Hyresgästföreningen, Sveriges motorcyklisters centralorganisation (SMC), fackföreningar osv osv.

Sen är det omöjligt att alla skall tycka likadant i alla frågor som rör t.ex. att äga småhus osv. Men så är det ju med allt. Och det är ju mycket i detta samhälle som inte är som man önskar. Men dessa föreningar har i alla fall bättre möjlighet att driva frågor mot exempelvis myndigheter och regering än vad en enskild person har.
Vilka politiska frågor som "Villa ägarna" driver som vissa här tycker är osunda vet jag inte, och det är mycket möjligt att jag håller med dem. Men tyvärr så har jag inte satt mig in i det, än.

Hur som helst tycker jag inte det är något fel med att föreningar samarbetar med olika företag som ger medlemmar rabatt. Dom som vill bojkotta SE bara för det får gärna göra det. Men i så fall gäller det inte bara SE utan massa företag (exempelvis rederier, elbolag, färgbutiker, teleoperatörer, bensinbolag, m.fl.) som ger rabatter till medlemmar i alla möjliga intresse föreningar.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: stora enso pellets...

Inlägg av rod02 »

Vem betalar rabatter och priskrig? De har nog inget emot att de försvinner....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar