Läckage i pelletspanna - Biomatic 20+

Skriv svar
Perma
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 10 sep, 2014 11:05

Läckage i pelletspanna - Biomatic 20+

Inlägg av Perma »

Hej
Jag är ny på detta forum och behöver hjälp med ett problem.

Jag har sedan en tid tappat vattentryck i pannans expansionskärl. Efter sommaren upptäckte jag rost invid inspektions samt intill pelletsbrännaren på godset ovan brännaren.

Igår upptäckte jag med hjälp av rörmokare (då jag inte fixar så mycket själv med min panna) att de var läckage i dåliga gummipackningar vid inre cirkulationspumpen. Packningarna byttes till bättre sort, någon sorts kompositmateriel. Vad värre är att min röris även upptäckte läckage vid elpatronerna och en hel del rost.. Ska inte tryckkärl alltid vara rostfria?

Detta har gjort mig rejält bekymrad. :( Söker därför hjälp på detta forum!


Pannan är Ariterm Biomatic 20+ med elpatroner 6 kwW el 9 kW, tillverkningsår 2006 enligt typskylten.

Perma
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Läckage i pelletspanna - Biomatic 20+

Inlägg av snokez »

Hej,

Hade problem med läckage i min panna som är liknande din vad gäller ålder.

Kolla in den tråden så kanske det hjälper dig.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=12010
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Läckage i pelletspanna - Biomatic 20+

Inlägg av micke_932 »

Nä, pannor är inte rostfria, men så länge det inte läcker någonstans eller blir fuktigt så rostar det inte heller (det är ju målat i alla fall), problemet är att när det börjar läcka på grund av någon dålig packning så har du oftast varm plåt i närheten, och om vattnet hamnar där och kokar bort så ser man inte att det läcker och när vattnet kokar bort så fräter det dessutom på plåten.

De flesta pannor som blir skrot blir det för att någon packning börjat läcka och förstört plåten.

Om plåten har skadats för mycket vid packningarna så kan det vara svårt att åtgärda, ofta blir plåten för tunn för att det ska gå att få det vettigt igen utan större ingrepp.

Men jag måste ju säga att 8 år är rent ynkligt och tyder ju på en ren skitkonstruktion eller att någon slarvat när dom monterat ihop eländet.

Min gamla 265:a började också läcka vid elpatronerna och jag upptäckte givetvis detta för sent, men dom höll i alla fall i 30 år.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar