junsele pelletsbrännare

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
lundberg666
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 14 sep, 2014 20:24

junsele pelletsbrännare

Inlägg av lundberg666 »

hej,
jag är ny på forumet och undrar om nån är duktig/kan nått om junsele pelletsbrännare
köpte en sån för några månader sen, och undrar lite hur den fungerar ,,
läste nånstans att den kopplas till pannans termostat men jag har bara en stickkontakt för fläkten..
måste jag hålla koll och släcka den manuellt varje gång eller hur ska den fungera?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: junsele pelletsbrännare

Inlägg av Eldvin »

Hej du! Börja med att skriva vad panna och dylikt du har så underlättar det.Har du ingen termostat så får du skaffa en.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: junsele pelletsbrännare

Inlägg av micke_932 »

Det är nog som så att du får hålla koll på den, "stickproppen" ska väl anslutas till en termostat (bör vara rätt enkelt att ordna om du har en termostat i pannan), man får starta manuellt och när termostaten slår ifrån så "stannar" brännaren, rätt otäck sak skulle jag vilja säga.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: junsele pelletsbrännare

Inlägg av Eldvin »

Fanns det nån bruksanvisning till brännaren??
lundberg666
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 14 sep, 2014 20:24

Re: junsele pelletsbrännare

Inlägg av lundberg666 »

Pannan är en extuna från 86, 4 stycken luckor
Finns en vattenbehållare med nån sprinklersystem historia vid bakbrand men de kanske är en självmords brännare det där
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: junsele pelletsbrännare

Inlägg av Eldvin »

Jag har aldrig sett brännaren på nära håll men jag gissar på att det är en liknande variant av Pelda 21. Du får kolla om det ska va ström på termostaten eller inte. På dom gamla EP brännarna satt det en vanlig elkontakt för lampor för inomhusbruk.På din panna sitter det troligen en plugg för en oljetermostat. Och din brännare lär ju inte va sämre än Sverige brännaren. Du får ta lite bilder och lägga upp så kanske man kan bilda sig en uppfattning om hur det funkar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: junsele pelletsbrännare

Inlägg av Roli »

Lundberg666:

Om du skriver in dina data: panntyp, brännare mm under din profil, så följer informationen med i alla dina inlägg. Detta underlättar för oss andra när vi svarar på dina frågor. Se inlägg "Läs detta först" under "Info & regler".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar