Thermia Bequem med CTC265

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Jag gjorde den justeringen på låg effekt som du rekommenderade. Askan var på söndagen som mörkt ylle till färgen.

Rätt svårt att få ner temperaturen på vattnet till elementen, med läge två på shuntventilen toppade vattnet på 60 grader. Jag skruvade naturligtvis ner termostaten på elementen, men det vore nog bättre om jag lyckades hitta rätt inställning för att begränsa vattnet till 50.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Minska shunten ner till 1.5 då minskar utflödet
Mörkt ylle :shock: jaha det var också ett sätt att tala om hur askan är :wink:
Ifall du tycker att askan är för mörk fortfarande så ändra matning HÖG neråt med 1-2% rör EJ fläkten.
Men bara om du tycker att den är för mörk och om det ställer till problem.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

I brist på en pantonefärgskala i närheten tog jag en liknelse som låg nära till hands. :D

Har en så förbannat trög shunt att det är svårt att ställa in den exakt. Kanske ska dränka den med WD40 och se om det hjälper.
Senast redigerad av Lee van Cleef den tor 11 dec, 2014 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av d_anders »

Ett tips till dig lee från en som var i samma situation förra året:
Vrid shunten fram och tillbaka mååånga gånger tills den börjar gå lättare igen, annars kommer du snart få problem med att vrida den alls. Jag lät den stå för länge och fick sen använda mig av wd40, värmepistol, kraftig skruvmejsel, hammare och en massa våld innan jag lyckades få loss den.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Håller med föregående talare vis man :) vrid fram o tillbaka så hjälper det nog men var inte för hårdhänt :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Funderade lite på avsaknaden av överhettningsskydd och att det tydligen fanns ett par känselspröt för mycket i dykröret. Kan den funktionaliteten ha varit inbyggd i oljebrännaren som jag tog bort, och att termostaten då tillhör den? Den sattes in 2001 eftersom den gamla från 70-talet inte fungerade efter att ha varit oanvänd i åtskilliga år. Jag har ärvt huset så att fråga förra ägaren är förknippat med svårigheter.

Ska i alla fall till huset imorgon och testar då om det blir skillnad på att vrida på shunten tills jag storknar och om jag sänker pelletsmatningen med två procentenheter.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Vad tusan, fem driftstopp på grund av blockering av pellets sedan i fredags kväll. :shock:

Samma Byggmax-pellets som förra veckan. Bara otur eller är något galet? Vad tror herrarna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Stegatorparn »

Kommer det inte fram tillräckligt med pellets, kan det ju vara lagret i skruven som går trögt pga träsmul eller en motorkondensator som gett upp.
Kan också vara damm på nivåvakterna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Efter ytterligare ett driftstopp stack jag ned dammsugaren där slangen går in i brännaren och sög rent allt innehåll. Får se om det hjälper.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Jag hade fortsatta problem med brännaren den gångna helgen. Flera stopp på grund av blockering av pellets och ett med uppmaningen att kontrollera optovakten.

Jag antar att det beror på skicket pelletsen var i (se bilden)? Skruven hade arbetat sig ner i botten av tunnan där pelletsen jag fick med i ett par sopsäckar när jag köpte den begagnade brännaren fanns.

Tog i alla fall grovdammsugaren och sög upp alla pellets och ska testa med nya fräscha nu i helgen.
IMG_0166.jpg
IMG_0166.jpg (218.21 KiB) Visad 3722 gånger

(Förbannade autocorrect, 10 gånger om ändrade den "pelletsen" till "poletten".)
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Är rädd att jag får fråga er om råd igen.

Förra helgen hade jag problem med att pannan knappt ville bli över 40 grader varm, men tänkte att det berodde på alla stopp jag hade. Jag har nu kört i ett dygn med helt nya fräscha pellets med ett stopp i natt efter runt 12 timmars drift och ett som inträffade när jag var iväg på ett ärende i några timmar. Båda på grund av blockering.

Igår hade jag först eldat med ved i pannan, så vattnet var runt 70 grader när jag startade pelletsbrännaren. Och trots att brännaren gick så sjönk temperaturen på vattnet gradvis. Det känns som om den inte matade fram tillräckligt med pellets. Förbrukningen har varit markant mindre än under testkörningen för några veckor sedan då jag fick stänga av element för att det blev så varmt inne.

Ändrade om till 20kW i menyn men det verkar inte ha haft någon verkan. Någon som har några förslag? Funderade på om problemet kan vara skruven som matar fram pelletsen till brännkoppen. Hur kommer man åt den i så fall?


Tacksam för hjälp!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av André »

Har du stiftmatning?
Tänkte om det är där det slår stopp å fixas genom att justera backspärren, då larmar den för pelletsblockering..
Ang att de skulle va förrådsskruven som matar för lite kollar du lättast genom att ta loss slangen från brännaren direkt efter den matat fram pellet, då ska nivån i intern förrådet va 1-2 cm från fullt..

Det är samma inställningar när man ändrar i menyn mellan 15/20/25 kW
Du måste justera matning/fläkt för de olika effektstegen..
Har du hushållsvåg? Då är de lätt att justera in effekten sedan kan du ställa fläkten :wink:

Läge hög 15 kW = 520 gram/10 min fläkt 34%
Läge låg 10 kW = 350 gram/10 min fläkt 27%
Skulle de sota mer än du tycker de ska göra ökar du fläkten 1% i läge låg då det troligen oftas är de läget brännaren går på nu
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Tillbaka i huset nu efter några dagar fritt från renovering över nyår. På fem timmar har temperaturen ökat från 13 till 41 grader i pannan. Jag ändrade tillbaka inställningarna till vad de var i ett tidigare inlägg.

Ökade "skruv extern tid" till 45 sekunder, men verkar inte ha påverkat. Brännaren går på läge hög hela tiden.

André: Är det i "matningsfaktor" jag skall ställa in 3,12 kilo/h menar du? Har inte rört några inställningar för externskruven vad jag kan påminna mig.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av André »

Nä det är matningen i brännaren som ska justeras till detta värde, mata brännaren manuellt från hushållsvåg direkt i internförrådet.. Brukar ligga på 520 gram/10 min med 68-72% matning (15 kW) fläkt 34%..

Hade du stiftmatning/kedjedrift?
Är det stift med stjärnhjulet så kolla så att det sitter 4 stift som petar runt stjärnhjulet, är stift borta kan brännaren få så lite pellets att de brinner ut å slocknar samt att effekten blir låg..
Det sotar inte el är mkt oförbrända pellets i askan? Tänkte om fläkten inte går som den ska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Spenderade just 36 trista minuter i pannrummet, vilket var den tid det tog för brännaren att konsumera ca 520 gram pellets (mätte så noga jag kunde, kan ha varit lite mer).

Doserhjulet har mycket riktigt bara ett stift. Ska alltså hela tre stycken ha försvunnit? Kan inte påminna mig att det har funnits fler så länge jag har haft brännaren och de första gångerna jag provkörde var det ju inga problem för den att hålla värmen.

Oförbrända pellets har jag inte sett, och mängden sot vet jag inte om jag kan yttra mig om då jag inte har referensramar för vad som är lite respektive mycket.
Skriv svar