Om par veckor flytta in i ett enplanshus med källare (98km2 * 2)
I dagsläget finns en gammal diompanna som körs på elpatron samt en luft/luft värmepump.
Nu inför vintern har jag funderat på att sätta in en begagnad pelletsbrännare som tillskott.
Problem, placering?
hittade denna på nätet, det är samma panna och här har man monterat brännaren ovanför gamla oljebrännaren
Det funkar nog vilket som, att ha den där uppe ger ju avsevärt mera utrymme för aska men du få troligtvis bättre verkningsgrad om du sätter den där nere, med att du då får aska ur oftare, men det förutsätter att du har en brännare som går att köra på relativt låg effekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Sätter man brännaren nere så kan man göra en extra baffellplåt på oljesidan och en på ved sidan strax ovanför baffeln som sitter där och då borde man kunna köra på lite mer effekt.
Konstig konstruktion med två brännarutrymmen ovanpå varandra på vänstra sidan. Är det rakt ut i skorstenen från det övre eller leds röken ned i vedutrymmet först?
Vad får du för rökgastemperatur när PX21 går för fullt?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Rökgastempen vet jag inte. Den är ju intrimmad för drift i denna panna av företag så jag antar att de vet vad de gör. Det enda jag vet är att man borde satt en plåt mellan ved och olje-kammaren. Nu värmer jag upp båda tydligen enligt förra ägaren. Pelletsförbrukningen blir således något högre. Nu ligger jag på ca 1,4 säck/dag i ett 230m2 stort hus med 19 grader i huset. Kan inte ett jotta om detta.
Tyvärr kan man inte förutsätta att hantverkare har någon som helst kunskap om vad dom gör, men med lite tur så kan det vara så.
Att du värmer båda delarna bör knappast vara något problem, båda lär ju värma vattnet i vilket fall som helst, det viktiga är att rökgaserna inte går rätt ut i skorstenen utan passerar över så mycket vattenmantlad yta som bara är möjligt (så länge rökgastempen inte blir för låg givetvis).
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tror förre ägaren missuppfattade totalt. En plåt som leder ned röken från det vänstra eldningsutrymmet ned i det högra vedutrymmet för att öka värmeavgivningen var det nog fråga om från början.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
De som installerade och trimmade in brännaren borde väl kollat detta. Jag så kanske det var med plåten. Kan ju absolut inget om detta men de förra ägarna har varit nöjda med brännaren. Pannan får väl hålla ett tag till och sedan blir det en riktig panna med shuntautomatik.
Jadå, du behöver en termometer som kan mäta tempen (brukar vara max skala på 350-500 grader), ofta finns det en plugg någonstans på rökröret där man kan sätta termometern annars går det att lösa på annat vis, brukar inte vara några problem.
Många säger att man inte ska ha dom permanent installerade, men jag har haft ovanstående permanent i rökröret i snart 10 år och den fungerar fortfarande (behöver dock rengöras ibland, det fastnar en del sot på den).
Ibland så är det väldigt enkelt att skylla på installatörer när man inte begriper nått skälv.I denna panna så får man inte in en PX21a i nedre luckan därutav placeringen i den övre.Hade man satt in en Nymo 150 som jag brukar förespråka till dessa pannor med nån extra baffelplåt så hade de vart klockrent! Men då av nån anledning dög inte den brännaren för att de saknades 5-11 funktioner som eldaren ändå inte behärskar.
Kan bara hålla med! Enkelt skall det vara. Kör själv en Diompanna,med inbyggd vvberedare. Till denna en janfire minor i nedersta luckan. Brännaren köpte jag beg för 14 år sedan! Bara går och går. Helt ok pelletsförbrukning för vårt hus.
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården