krånglande kallstart ariterm biomatic 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

krånglande kallstart ariterm biomatic 20

Inlägg av johannis74 »

har en biomatic ariterm 20 pelletspanna som har kedjedrivt, varje gång jag sotar och pannan bli kall få jag problem att starta upp den kedjan går så sakta så pellets hinner inte komma fram till brännkoppen utan larmar blockering pellets eller kontrollera nivå givare ! när jag startar och håller på flera gånger så gå han i gång till slut! jag har bytt ut kondensatorn nu men hade samma problem igen när han väl kommer i gång så gå den hela tiden sen tacksam för svar!///johan

detta inlägget lade jag in för några veckor sedan , det som är nytt nu är att jag fortfarande har samma problem men efter att jag sotat ur så sätter jag på elpatronerna så de närmar sig mina inställda 80 grader ungefär vid 70 grader ändrar jag fån el till pellets och då snurrar kedjan utan problem och sen går helt klanderfritt tills jag sotar igen! antar nu att det är motorn eller kretskortet vad tror ni? annat?
HouseofClaes
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 13:16
Ort: Gryt

Re: krånglande kallstart ariterm biomatic 20

Inlägg av HouseofClaes »

Jag hade liknande med min brännare, men det försvann efter jag tömt den understa skruven från pellets och sågspån. vet inte om det va de som va felet men nu matar den som den ska, iaf efter ett par sekunder med snigelfart.
Dock har ja nu problem med att motorn till skruven från förrådet går jättesakta ibland så den inte hinner få fram nån pellets innan ja får samma larm som du i displayen.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Nybörjare på pellets, hatar de redan efter endast en månads eldning!
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: krånglande kallstart ariterm biomatic 20

Inlägg av smorgos »

Provat att byta triac'en eller att mäta spänningen till skruvmotorn?
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

Re: krånglande kallstart ariterm biomatic 20

Inlägg av johannis74 »

vad är triacen för något???
Skriv svar