Janfire Flex-A tändproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej. Har installerat en Flex-A i min Parca 3000. För det mesta går den kanon men rätt vad det är så misslyckas brännaren att tända.

Ibland kan det gå 30 starter utan problem och ibland 5.

Köpte brännaren beg, tändelementet byttes förra säsongen. Men vet inte om det är nya el gamla modellen.

Dragbegränsare finns, KW sid 012. Inställd på 10 Pa.

Bild

Ska man byta tändelementet trots att den funkar bra för det mesta? Eller är det bortkastat? När den misslyckats så är koppen ganska full med pellets som ser ut att vara helt oförbränd.

Tacksam för råd.
Mvh. Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av micke_932 »

Tror knappast att det är tändelementet som är problemet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Eldvin »

Har du ställt in brännaren efter din panna??
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Aaaaaaalm »

Okej. Nee det är lurigt detta.

Den är inställd enligt manualen, sotet på pannväggarna är oboy-brunt och rökgastempen är 190-210 grader innan dragbegränsaren. Pannan ser otroligt mycket bättre ut invändigt nu än när jag körde med ecotec. Ingen tjära på pannväggarna och den som var sen tidigare har lossnat i flagor.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av J:son »

Hej.

För att börja i någon ände:
Den fyrkantiga värmeriktaren/röret, som ligger runt spiralen nere under koppen, dra fram den lite så att den ansluter tätt till koppen, när du sätter tillbaka koppen. Efter sotning t.ex.
Du skall känna att koppen får kontakt/skjuter tillbaka fyrkantiga röret lite, lite, när du trycker ned koppen.
Viktigt för att den heta luftströmmen skall komma in genom slitsarna i koppen, för att koncentrerat värma på pelletsarna. Om avståndet mellan "luftriktar-röret" och koppen blir för stort brukar det bli krångel med tändningen. Lyckas ibland. Ibland inte.
Sen finns det säkert andra saker som kan orsaka dina problem.
Eftersom problemen kommer enbart då och då, kanske fläkten eller draget är orsaken.
Har du kollat hur fläkt-volten är justerad, under de olika stegen fram till driftspänningen, för det effektsteg du valt. Spänningen/volten under uppstart är oftast 100 volt, vid de pulser då fläkten går.
Sedan går spänningen ned till c:a 75 volt en stund, för att inte blåsa för hårt när "brasan" är liten.
Till slut blir det driftspänning, beroende av effektsteg du valt, när "brasan" verkligen brinner. Tar c:a 13 minuter fram till dess.
Prova det ovan först, om det inte är gjort.

J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av SB »

För fläktspänningen vid värmning finns det olyckligtvis två olika värden uppgivna i installationsanvisningarna för Flex A. På sidan 6 i texten ovan funktionsdiagrammet uppges 80 V, medan det på sidan 8, bild 6 uppges 90 V vilket också är den spänning som ställs in av servicemontören i instruktionsfilmen ”injustering av brännare”, på eldkraft.se.

Eftersom startdosen inte verkar ha antänts, kunde det kanske vara intressant att logga spänningen på elspiralens anslutningsstift för att se om där fanns 220 V när tändningen uteblev.
TMV E20 + Janfire Flex A
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej! Stort tack för svaren!

Det med värmeriktaren ska jag prova. Jag har tryckt den längst bak när jag sotat.

Fläkten är justerad enl. Följande:
" 230volt säkerhetsblås 10-15 min
(som du kan hoppa över med Ext.-knappen)
A./ Elspiral tänds/glöder 2min 15 sek c:a
B./ 100v-0v-100v-0v-100v-0v-100v osv pulserande under c:a 3min 45 sek. Elspiralen slutar sen glöda.Volten justeras på pot 1 nerifrån räknat.
Brukar tända efter c:a 9:e-10:e 100voltsblåset
C./ 75-77volt under c:a 1min. Försiktigt blås i början=inte blåsa ut lilla brasan.
Volten justeras på pot nr 2 underifrån räknat
D./ 95-100volt under c:a 6,5 min. Blåser hårdare nu när elden tagit sig.
Volten justeras på pot 3 underifrån räknat
Nu är uppstartssekvensen klar. Har tagit c:a 13 min.(säkerhetsblåset borträknat)
E./ Volten härefter är beroende vilket effektsteg du kör på.
Effektsteg 1.(ratten)= 75-77 volt (justering pot 2 nedifrån räknat)
Effektsteg 2 och 3 = 95-100volt (justering pot 3 nedifrån räknat)
Effektsteg 4 = 140 volt (justering pot 4 nedifrån räknat)"

Tror det är j:son som skrivit det. Kan tilläggas att brännaren var injusterad så från början. (Beg brännare)

Kan det vara draget som är för dåligt? Är ju rätt varmt ute.

Logga spiralen skulle jag kynna testa, lättast är nog kanske att hänga på en extra tempgivare till onewire-nätet och lägga i närheten av spiralen.

Men nu har den gått klanderfritt i flera dagar, så det är högst intermittent fel.

/Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av J:son »

Hej igen.

Har du tryckt den bakåt, så långt den går, kan det orsaken vara den att problem uppstår ibland/ofta.
Det känns som om det är något vid "starten", som gör att det inte sätter fyr på brasan, eftersom du tycker att du har fin förbränning annars. Tänker på hur du beskriver att pannväggarna ser ut mm. Verkar som det är riktigt inställt.
Vid själva starten är allt lite känsligare. Kanske brännarskålen är kallare eller luften in kallare, än när det brunnit ett tag. När den väl startat är allt lite varmare och brinner ok.
Dra fram värmeriktarröret och prova, nästa gång det krånglar. Så får vi se.
Prova en sak i taget, fullt ut. Annars vet du inte något till slut.

Ja, det är jag som skrivit det där som du ställt in efter!

J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av SB »

Genom att logga tempen vid elspiralen så kan du inte avgöra om det är elspiralen, styrboxen eller mellan dessa som felet uppstår. Kan du däremot se att du hade 230 V på elspiralens anslutningsstift samtidigt som tändningen misslyckades så är det ingen tvekan om att det är spiralen som ska bytas.

J:son, varifrån har du fått siffran 100 Volt?
Varken i installationsanvisningarna för den nya boxen eller för dess föregångare står det att spänningen för fläkten ska vara 100 V under värmningen.
TMV E20 + Janfire Flex A
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av J:son »

Hej SB.

Ja, 100 volt kommer från det vi provade fram för några år sedan, med lite äldre Janfire flex A brännare.
Som du kan se hade vi 75 V på 1:an, 95-100V på både 2:an och 3:an (berodde på att 3:an var det underhållseldning på)

Om du ser på de nyaste Flex A, med digitala knappar, är det 60V på 1:an, 75V på 2:an, 90V på 3:an, 120V på 4:an. Det är mycket riktigt 90 volt på start pulserna. (Hur det är med underhållseldningen går jag inte in på, men den som är intresserad kan läsa om det i manualen)

Jag skall inte hävda i sten att mitt förslag är bäst, men det fungerade/fungerar bra. Kanske du har andra erfarenheter. De kan säkert vara lika värdefulla eller bättre än mina. Berätta gärna hur du ser på saken.

Vänligen
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Arne V
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 12:27
Ort: Tåme/Järvträsk

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Arne V »

Har du den nyare värmeriktarplåten som sitter runt tändspiralen, den med vingarna på sidan. Den gamla modellen saknar dessa vingar.
AVG
Parca 3000 1976, med Janfire Flex-A 2002 års modell.
Albin Villacombi 1995, med Janfire Flex-A 2005 års modell.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av SB »

Hej J:son.

Tack för ditt svar, jag var bara intresserad av varifrån 100V-värdet kom eftersom jag som sagt inte sett det i några av manualerna, så det var ingen kritik mot detta.

Fläktspänningen är ju inget exakt mått på avgiven luftvolym eftersom denna påverkas av flera andra faktorer såsom mottryck i eldstaden, igensättning av rostret, nedsmutsning av fläkthjulet samt slitna lager med sämre lättrörligheten hos detta. Orsaker som dessa kan göra att fläkten kan behöva en högre spänning för att avge samma luftmängd.

Precis som du också skriver så är allt lite känsligare vid själva starten, så jag funderade på om även för kraftig blåsning skulle kunna försämra förutsättningarna för pyrolysen.

När det gäller den nya boxens spänningsnivåer hade jag i en tidigare tråd lite munhuggning med den mycket kunnige Icecap om varför fläktspänningarna vid samma brännareffekt skilde sig åt mellan den nya boxen och dess föregångare. Jag plöjde efter detta igenom manualer och anvisningar för båda boxarna och kom fram till följande tänkbara slutledning:

Gamla boxens angivna effektvärden (9,12 och 18 kW) gäller för pellets med en vikt på 0,625 kg/liter och ett energiinnehåll på 4,8 kW/kg, medan samma effektvärden för nya boxen är beräknade för pellets med en volymvikt på 0,65 kg/liter.

Med samma energiinnehåll per kg men med den högre volymvikten på 0,65 kg/liter, skulle brännaren vid den gamla boxens angivna fläktspänningar ge ca 4 % högre effekt i samtliga effektsteg. Det är förmodligen därför som den nya boxen med sin högre volymvikt har lägre spänningsvärden än den gamla.

Hur Janfire kommit fram till den högre volymvikten har jag ingen kännedom om.

Hur som helst så är det ju den inmatade mängden pellets och dess energiinnehåll som bestämmer effekten under förutsättning att rätt luftvolym tillsätts för att uppnå optimal förbränning.

Vänligen
SB
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Icecap »

Janfire använder 675g/l som "standard" densitet.

Och inställningarna på fläkten Flex-A kontra Flex-A2 tror jag är baserat på mätmetod och utvärdering.

Jag vet att styrningen av tändspiralen på Flex-A2 fungerar mycket likt NH'n och att tändsekvensens tider är lite justerade, detta i sig gör såklart att fläktens hastighet under starten är anpassat till detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av SB »

Icecap, är det som du skriver att Janfire använder 675g/l som "standard" densitet vilket jag inte alls betvivlar då du har tillgång till insideinformation, så tycker jag nog det är lite dåligt av tillverkaren att inte skriva ut de värden i bruks- och installationsanvisningarna som man baserar sina beräkningar på utan i stället skriver helt andra värden.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Icecap »

Jag vet att det är 675g/l för NH.

Och nu då jag hann tänka efter har jag ett svagt minne av att det - til Flex-A - användes ett annat värde men jag bet inte märke i vilket. Jag fick ett fragment av ett samtal i huvudet där det framgick något i stil med "sedan har tillverkarna ändrat lite i processen så nu är det 675g/l som gäller". Inte exakt citat men andemeningen är ganska rätt efter mitt minne.

Jag har för mig att det faktisk var mindre hårt pressade pellets som det var tal om innan men nu är minnet mycket suddigt.

Men i beräkningarna i NH är 675g/l "nollpunkten", det står fast (kollade precis källkoden).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar