Hur ofta får ni driftstop?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Imorse stannade brännaren i uppstarten, inte så vanligt för min del. Så jag rakadfe ur pelletsen och askan och mätte mängden som var ca 450g så den ligger ju i övre gräns på uppstartsdos. Ska jag sänka den lite tycker ni? Jag har nu beställt ett nytt tändelement och en ny flammvakt från pelletsbutiken. Ärt mest orolig när vi ska resa bort att den ska stanna för vår kusin har inte alla pållar hemma på teknik även om det bara tar typ 3 min att aska ur så ska klablar dit på rätt sätt mm
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Ca 360g på 6 minuter vilket blir 3, 6kg per timme 3, 6x4, 8=17, 8kW. Nu när det varit så kallt så går pannan typ non-stop. Den håller sig på 67 grader men går upp till 75 som den ska men det tar ca 2h är det en normal driftstid när det är så kallt som -20? Eller är pannan underdimensionerad eller brännaren för det stora huset? Det är på 230m2, har ett 12 element. De som bodde här innan eldade med ved på vintern. Huset har en dålig energiklassning, E tror jag. Vi har en oisolerad balkongdörr i köket ut till uteplatsen. Här är det verkligen kallt på golvet. Får byta den mot en isolerad, likaså uppe på ovanvånibgen så finns det en sådan oisolerad. Får byta båda dessa i sommar.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Menar du 450 gram i startdos??I så fall är det helt åt helvete! Redan över 200 är illa! Har i gynnsamma förhållanden startat på 170! Va har du för panna då??
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av rod02 »

Uppge gärna mängd i deciliter med. Vikt känns bättre, men volym används ofta här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Startdosen har jag inte mätt ur rörert så den mängden är det som låg i brännaren när jag rakade ur den. Jag ska mäta startdosen men den är nog inte på 450g iaf. Det trillar inte ned lika mycket pellet när den startar som när jag mätte i drift igår.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av ronald »

Ta av slangen på fallröret nästa ggr den skall starta o kör ner den i en påse ..Sen handmatar du ner 3.5 dl o på med slangen igen ..Där har du startdosen som i en påse" :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Ska jag hälla i hela startdosen på en gång?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Stegatorparn »

Påsen ska du väga för att veta hur stor startdos brännaren matar fram.
3,5 dl pellets som du har i en separat påse eller kopp kan du bara hälla i röret.
Det går också bra stänga av brännaren, sätta tillbaka slangen och sätta på brännaren igen så matar den fram en ny startdos. Denna metod kan ju vara användbar om du behöver justera startdosen och göra en ny kontrollvägning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av rod02 »

Japp försiktigt så de inte flyger för långt in.

Vad skiljer vikt och volym? Har all pellets samma densitet? Jag gissar att skillnaden är liten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Nu har jag bytt flammvakten. Var ju ganska simpelt. Var värre med fallslangen som gick av häromdagen. Jag drog kabelm mellan styrkortet och fläkten så trådarna kom upp på vänster sida så långt ifrån alla kablar jag kunde. Nu får ni hålla tummarna att det var denna som spökade och gjorde atrt pannan stannade efter 3-4 dagar.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av xabre »

[Disclaimer] Baserat på personliga erfarenheter.

Har kört en KMP UNO + PX21 i tio år och den stängde ner sig själv utan förklaring i många år. Jag kunde många gånger se hur det brann för fullt i brännare men flamvakten avbröt ändå tändningen under uppstart och ibland även under full drift då den fått för sig att det slocknat. Testade då ett flertal olika flamvakter för att se om jag råkat få en defekt, men tyvärr var resultatet generellt dåligt. Ibland körde brännaren i två dagar, ibland i tre veckor, ibland i fem timmar. Min erfarenhet är att flamvakterna till PX-serien är skit. Förr eller senare ser de inte elden pga okänslighet, sot eller pga att det råkat hamna lite mörkare pellets framför hålet som härden skall lysa igenom och träffa vakten. Innan jag visste detta hade jag försökt ALLT vad gäller inställningar på matning, fläkt, tändgaffel och byte av styrkort. En lokal firma tjänade stora pengar på att svamla och byta ut komponenter.

Till slut drog jag ut flamvakten ur brännaren och riktade en konstant påsatt 25W-lampa mot den - och då plötsligt gick skräpet utan stopp! Dvs, så länge mina inställningar och tändgaffeln är ok (den startar upp som den skall) så förutsätter jag att det brinner. Har nu kört så här en längre tid och har inga problem längre. Det som kan hända så klart är att den fortsätter mata fastän det inte brinner. Det skulle i mitt fall bara innebära att min matarskruv inte stannar utan maler sönder pelletsen som ligger i skruven (eftersom det blivit fullt i brännaren), men ingen katastrof. Har sedermera lagt till en vanlig universaltermostat som bryter strömmen till 25W-lampan om temperaturen vid brännaren understiger vad det borde vara (dvs den tände inte korrekt). Systemet har inte fallerat hittills.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av napmaster »

Jag borrade ett extra hål i bakkanten av brännarröret. Min px21 är en 05 och där finns ej detta hål.
Kolla en bild på de nya rören så ser du hålet, 8mm gjorde jag mitt. Det lyser lite extra på flamvakten och sen dess har jag inte haft avbrott pga flamvakten.......peppar peppar....
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Skriv svar