Hur ofta får ni driftstop?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
forre
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 11:35

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av forre »

Vi köpte ett äldre hus med vedpanna med en Px21. Tidigare i höst testkörde jag brännaren och den stannade titt som tätt. Tog loss flamvakten och rengjorde den. Ser ut som en glödlampa. Efter det har brännaren gått utan några driftstörningar
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Stannar vsr 3e dag suck.

Inlägg av aeromagnus »

Tack. Nu har min stannat igen efter tre dagar. Tog losd flamvakten och rengjorde med vatten. Den var lite sotig. Verkar som om min brännare stannar precis när den ska slå av dvs när pannan nått sin maxtemperatur. Nu ser flamvakten ut som en nypolerad lampa. Ren och fin.
Senast redigerad av aeromagnus den lör 13 dec, 2014 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Tycker ni man ska aska ur den varannan dag eller med tanke på huset storlek 230m2 och att den tuggar ca 1, 6 påsar om dagen nu!
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
forre
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 11:35

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av forre »

Nä inte behöver du sota brännaren så ofta. Gör du det en gång i veckan eller efter ca 200-250kg pellets så räcker det
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Ok jag ska sota brännaren två gånger/vecka hade jag tänkt. Ena gången bara tömma askan och den andra gången rengöra med stålborste. Beställt intrimning av brännare hos de jag köper pellets av.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Den stannar var 3e dag. Ligger aska i brännarröret. Mjuk aska så frågan är ju när den stannar. Flamvakten är rengjord får kanske byta denna.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Mät över flamvakten och se vilket värde du får.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Taxen »

Är det kollat vad brännaren går på för matning?
Låt brännaren komma i drift och lossa sen slangen och bind fast en plastpåse på slangen.
Tag tid i 6 minuter,bort med påsen,slang tillbaka.Mata under dessa 6 minuter för hand för att hålla igång brännaren.Räkna sen 6x10=1 timme.Får du t.ex 250gr så blir det 2,5kg.
2,5x4,8=12kWh vilket min brännare går bra på.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Tack för tipsen. Ska kolla dessa efter de varit här och trimmat in brännaren.. ska jag mäta på plintarna där flamvakten sitter på när brännaren bränner pellets?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Mät först när brännaren står still innan det tänt och sen kan du mäta när det brinner för fullt.Innan det brinner så borde du ha 5volt ca sen när det brinner ska de under 3 tror jag.Om flamvakten inte är riktig så kan du se att värdet inte sjunker som det ska.Lika blir det om brännare får för lite pellets.Du kan även köra brännaren utan pellets och lysa med ficklampan och då ska volten sjunka ordentligt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av rod02 »

4 veckor utan tillsyn. Hade nog gått till jul med. Om jag bara startat om den.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Nu gick brännaren i 5 dagar. På fredag ska jag mäta flamvakten och pelletsmängden vid drift. Vilket hål är det om man ska borra upp för falmmvakten? Hur stort borrade du hålet?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Skulle gissa på att det är hålet i brännaröret mitt för flamvakten .Tänk på flamvakterna kan bli slö med tiden så dom kan bli lite knepig.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Jag ska köpa en nydå för jag tror nog aldrig den är bytt
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Dom är luriga dom rackarna! Dom nya är bättre.Dock ska man kolla på den nya sorten att man får + och - rätt och att inte kablarna ligger mot andra kablar vilket inte jag trodde hade sån betydelse vilket det hade! Jag har kollat ibland med en ficklampa för att se om den reagerar.Gjorde det på en brännare och allt verkade frid och fröjd men den var skadad på nått vis.Satte i en ny för skojs skull och då funkade det perfekt! Sen har jag inte hört nått mer så jag antar att det funkar.
Skriv svar