Dåligt förbränd pellets i askfatet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Dåligt förbränd pellets i askfatet

Inlägg av Caisa »

Hej, vet att det är många som skrivit på forumet om dåligt förbränd pellets och vi har försökt justera men inte kommit till något bra läge ännu och behöver lite tips.

Vi har en Biomatic+ 20 från 2006 i ett stort hus från 20-talet . I mitt förra pelletsliv (med px20 i gammal oljepanna) kom jag fram till att Laxå gör väldigt bra pellets men köpt på säck. Nu har vi flyttat till hus med bulkförråd vilket ger ganska mycket mer spån efter en fyllning på tre ton som snart är slut......

Men iallafall har nu pannan gått för högtryck när vintern kommit och askförrådet fylls snabbt med ganska oförbränd pellets som ligger och glöder.

Vi har sänkt pelletsmatningen i steg men det verkar inte bli så mycket bättre, kanske måste man ta i mer.
Hög effekt
Matning: 85% sänkt till 80 och sedan 75%
Fläkt: 65% höjt till 70%
Låg effekt:
Matning:65% sänkt till 60 och sedan 55%
Fläkt: 44% höjt till 50 och sedan 55%

Är vi på rätt väg för att öka förbränningen? Mindre matning för att den skall hinna förbrännas och mer syre för bättre förbränning.

Laxå väger 678g per liter. Förut kördes pannan på Tejle energi pellets som jag inte hann väga. Vi har också haft serviceman här som bytt till kedjedrift och ställt in pannan. Han bytte också lager vid Slussens insida mot fläkten eftersom det läckte ut en massa damm och spån där. Även gummiflänsarna är bytta då de gamla var helt bortnötta. Det senare finns med i bytespaketet. Dessutom var det läck på varmvattenväxlaren. Inställningen av förbränningen lyckades ju inte speciellt bra då asklådan är full med glödande pellets efter två veckor.

För nya läsare skriver jag ned hur man kommer till effektinställningsläge eftersom detta var jobbigt att hitta: håll in båda pilarna i ca 5 s, service meny kommer upp, bläddra fram till effekt med högerpil, sedan + till en blinkande 5a syns, vänta tills den blir fix och bläddra sedan med högerpil till de olika inställningarna. Justera med + och minus.
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dåligt förbränd pellets i askfatet

Inlägg av Eldvin »

De är inte så att fläkten är för hög så pelletsen blåser ur koppen?? Om du lättar på asklådan under drift,ramlar det då ner en massa pellar??
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Dåligt förbränd pellets i askfatet

Inlägg av Caisa »

Det skulle kunna vara så. Drog ut lådan och det ligger dåligt förbrända pellets överst som är nya. Nu ser vi dessutom ned i brännarkoppen genom det nytvättade inspektionsglaset och det ramlar inte pellets över kanten. Vi ser också att det yr net glöd ibland. ( bra såpa var det som behövdes för att få det rent!) drog ned till ursprungsvärdena på fläkten. Får se hur det går. Tack för tipset!
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
Skriv svar