Logga pelletsförbrukning

Skriv svar
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Logga pelletsförbrukning

Inlägg av mrxswe »

Nu är temperatur loggning klar (1wire), nu vill jag få till en logger på pelletsförbrukning. Har BioBjörn orginal skruv. Någon som har någon bra idé :D :idea:
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Logga pelletsförbrukning

Inlägg av jolun »

Är på väg att få loggning till min anläggning :)
Jag har tänkt logga driften och till en början utifrån denna beräkna förbrukningen.

Annars är ju ett alternativ att logga externskruv eller internskruv. krävs lite mätningar för att ta reda på hur mycket som doseras per tidsenhet.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
ea_gbg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:25
Ort: Göteborg

Re: Logga pelletsförbrukning

Inlägg av ea_gbg »

Hej,

Efter att ha fått inspiration från många andra trådar här har jag gjort en förbrukningsmätare genom att mäta tiden på skruven från veckoförrådet och det verkar fungera bra (jämfört med hur många säckar jag har hällt i).

Jag är absolut ingen expert och har testat mig fram till min lösning tillsammans med hjälp av bra tips från detta forumet. Jag har en RaspberryPi där jag loggar allt. För att mäta förbrukningen började jag med att mäta kapaciteten på skriven genom att väga upp hur mycket pellets den skruvar fram per sekund. Den verkar oftast skruva ca 30 sekunder när den kör så jag gjorde 10-15 sådana körningar och plockade medelvärdet per sekund för "klungan" av mätningarna, extremvärden sorterades alltså bort.

Sen har jag kopplat på en 5-volts transformator på 220-sladden mellan pannan och skruven som triggar ett relä som i sin tur är kopplat till en GPIO-port på Pi'en. Där kör jag ett pythonskript som mäter tiden så länge reläet är öppet. Skriptet adderar tiderna i en timme sen laddar sen upp det till en MySQL-databas.

Från databasen kan jag hämta förbrukningen för att plotta grafer. Jag ska försöka bifoga en bild som visar mina grafer:
pell.png
pell.png (89.11 KiB) Visad 4268 gånger
Jag har även utöver detta en nivåmätare för veckoförrådet som är en ultraljudsavståndsmätare (69 kr på kjell) som mäter avståndet från toppen ner till nivån för pelletsen. Detta blir inte exakt på något sätt då det blidas en tratt i mitten av behållaren men ändå en tillräckligt bra indikator på nivån i lagret. Tanken är att den ska maila mig när det är ca 25% kvar eller något sånt.

Jag har även kopplat pannans no/nc-relä till en GPIO-port. För den har jag ett pythonskritp som kollar status på porten och mailar mig när pannan larmar. Utöver det har jag även 1-wire loggning på rören som jag har plockat in i Domoticz tillsammans med alla mina trådlösa sensorer.

Hoppas det kan vara till inspiration för din mätning! Meddela gärna hur det går med ditt projekt.

/Erik
Pelletspanna Ariterm
Solfångare LESOL 5 AR
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Logga pelletsförbrukning

Inlägg av Honda »

Ser fint ut! Du har en undermatad biomatic antar jag? Loggningen blir nog noggrannare om du loggar tiden på internskruven istället, men det blir ju lite mer bökigt att mäta upp matningen. Enklaste sättet att mäta då du har veckoförråd är väl att starta med en hyfsat bra gissning och köra tills veckoförrådet är tomt och sedan räkna ut en korrigering av gissningen efter den då kända förbrukningen.

Kul med ultraljudmätare! Skulle vara fint med ett plugin för en sån i pellmon. Tanken med pluginsystemet i pellmon är just att man enkelt kan lägga till såna saker utan att behöva röra i övrig kod.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Logga pelletsförbrukning

Inlägg av mrxswe »

Nu är det klart tack vare Honda :D
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Skriv svar