Stopp i kvarnen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Stopp i kvarnen

Inlägg av andwi »

Så i mellandagarna stannar brännaren då kvarnen blir förstoppad. Dvs, det stannar kvar pellets inne i kvarnen, och efter ett tag orkar den inte längre gå runt. Har nu skruvat isär kvarnen och tömt den ett par gånger. Kanske jag måste öka avståndet mellan kvarnhjulen? Hittar ett par referenser på detta i forumet men ingen beskrivning på hur man justerar avståndet. Vet någon?
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Re: Stopp i kvarnen

Inlägg av andwi »

Då är vi på vippen att byta till bergvärme (alla grannar häromkring har det och verkar mycket nöjda.) Jag har inte lyckats förstå vad som händer, men det troligaste är att rök har kommit upp i kvarnhuset och fått pelletsen att klibba ihop.
(Sedan passade växellådan på att paja; den extra belastningen att försöka driva runt en packade kvarn fick en av axlarna att gå av. Den har nog varit av ett tag men häromdagen hoppade den loss helt. Det gick att fräsa till en ny tapp för att laga den.)
En observation som kanske har betydelse är att det sitter små klackar som ska ge rätt distans mellan kvarhusets två delar. Under årens lopp har skruvarna som håller ihop allt deformerat den blå plåten så att distansen har minskat. (Jag försökte med distans-brickor få återställa rätt distans. Jag tätade med silvertejp, men det visade sig vara otillräckligt, efter ett tags körning började rök välla fram här och där och antagligen var elden på väg upp i fallröret. Jag stängde raskt av brännaren.)
Men jag funderar om detta är ett generellt problem; kvarnhuset måste vara helt lufttätt så att rök inte vill ta sig upp den vägen. Men packningen kommer med åren att börja läcka på grund av deformation och slitage. Och när brännaren startar så kommer det ibland ut lite rök där matarslangen går in i kvarnen. Risken är att det är tillräckligt drag den vägen för att trycka ut rökgaser fel väg och orsaka brand.

Andreas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stopp i kvarnen

Inlägg av Stegatorparn »

Du ska nog kolla draget så att det är ett tillräckligt undertryck i eldstaden.
Är draget ok, är det undertryck i matningsslangen och ingen risk att rök tränger upp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stopp i kvarnen

Inlägg av danei »

Ryker det upp där så har du fel längre ner. Gör ren brännaren. Om det är stopp i luftkanalerna i rotorn får jag problem med att det ryker in. Med tanke på hur sällan man behöver aska ur brännaren är det lätt att glömma det. Jag har bara fått stopp i kvarnen när det blivit stopp i fallröret. Då har det funkar att vispa runt med en skruvmejsel i slang anslutningen och sedan köra kvarnen en stund.
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Re: Stopp i kvarnen

Inlägg av andwi »

Kör nu med annan pellets och då verkar allt tuffa på. Dvs, efter ett dygns körning öppnar jag kvarnhuset och även nu är det en hel del pellets där. Är det normalt? Är det rent av så att nyinmatad pellets 'knuffar' lita på den som redan finns i kvarnen och pressar ner den. Just nu är teorin att bulk-pelletsen av någon anledning inte mals till 100%. Dvs det byggs sakta på med mer och mer pellets i kvarnen tills motorn inte längre orkar dra runt den.
Skriv svar