Höga rökgastemperaturer, alarm, varför?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Höga rökgastemperaturer, alarm, varför?

Inlägg av AlexandraW »

Har varit 20 grader kallt här. Pannan har snällt tuggar på. Nu är det (tack och lov) bara kring nollan.

Igår drog det in rök i pelletsförrådet :S Någon *vissel* hade slarvat med att aska ur så asklådan var överfull. Tömde asklådan. Pannan tuffade fint över natten. Imorse stod den och varnade för alarm temperatur elektronik (eller något snarlikt). Startade om, samma sak.

Kollade, och det var milt sagt hög tid att sota pannan som var rejält igensatt. Glatt sotade jag pannan och tömde aska. Drabbades av akut lathet (nä men ont i nacken) och rengjorde inte brännkoppen, vet inte om det spelat roll. Startar om pannan, och den i princip bara startar upp så slår den ifrån alarm maxtemperatur rökgas. Men vad sjutton? Tänker jag satt tillbaka givaren dåligt, så petar in den ordentligt och startar om. 10 minuter senare står den och blinkar mellan rött och grönt, och säger rökgastemp 256 grader (larmet är inställt på 250 grader).

Kollar på givaren igen, som nu har smält.... Eftersom jag är ett pucko antar jag det är fel på givaren, tar ur den och startar om pannan. När den startat upp men INTE nått panntemperatur (den var på strax under 60 grader bara vid koll) så mäter jag rökgas med en digital termometer som går till 300 grader. Den slår i taket och visar error. Det luktar lite bränt vid pannan, och när jag mäter ser jag att det slår upp lite lågor upp i röret mellan pannan och skorstenen :S Själva det röret som är i metall är otroligt hett.

Slår av pannan och där är jag nu, något nervös att hela huset ska brinna ner...

Men vad har hänt, varför sticker rökgastemperaturen iväg så fruktansvärt efter sotning? Kan den icke rengjorda brännkoppen spela in (ska rengöra den när allt svalnat)? Kan något annat spela in? Och framförallt - vad ska jag göra åt det hela?? *orolig*

Thermia Bequem - 20 D tror jag att det är, kan kolla. Ombyggd från kuggdrift till kedjedrift.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Höga rökgastemperaturer, alarm, varför?

Inlägg av Doc »

Vilken panna? Biomatik? Har du glömd att sätta tillbaka inre locket ovanför tuberna?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Höga rökgastemperaturer, alarm, varför?

Inlägg av AlexandraW »

Biomatic ja.
Och... JA... *rodnar* Just det hade jag gjort. TACK!!!
Hade lagt det åt sidan inne i "dunklet", och helt glömt sätta tillbaka det. För första gången på tio år.
Men gud så bra internet är, och pelletsforumet! (inte första gången jag får hjälp, men varit andra sorters fel som inte berott på korkad användare innan....)

Ska lägga tillbaka det när pannan svalnat. Så hoppas vi problemet är löst. Och så får jag beställa en ny tempgivare till rökgaserna eftersom jag kremerat den gamla....

Direktcitering borttagen, använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Höga rökgastemperaturer, alarm, varför?

Inlägg av Doc »

Kul om det har löst sig. Måste vara bland forumets snabaste problemlösning. 11 min och 3 inlägg. :wink:
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Höga rökgastemperaturer, alarm, varför?

Inlägg av AlexandraW »

Inte testat än, tänkte jag lika gärna kan vänta tills imorgon och göra ren brännkoppen först. Men med tanke på att den gick fint innan så tror jag att du löste problemet med rekordfart där med locket ja =) Återkommer imorgon med slutlig rapport.

Direktcitering borttagen! Se ovan...
Skriv svar