Hyra instrument för rökgasmätning - var?

Skriv svar
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Hyra instrument för rökgasmätning - var?

Inlägg av Charlie »

Nån som vet var i Stockholms området man kan hyra instrument för rökgasmätning?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hyra instrument för rökgasmätning - var?

Inlägg av xdigger »

Tja du kan skicka mig ett meddelande så kan jag nog hjälpa dig! är en del i Stockholm och kanske kan hjälpa dig mäta.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Hyra instrument för rökgasmätning - var?

Inlägg av grey »

Jag skulle också vilja hyra en mätare :)
antingen bara mätaren eller någon som är duktig på sånt som kan komma o ställa in och gärna förklara lite det där med värden och så.

funderar på o köpa en mätare själv men de kostar ju en del

någon i Halland med omnejd? .
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hyra instrument för rökgasmätning - var?

Inlägg av xdigger »

Hyra bara mätaren tror jag ni kan glömma faktiskt. Gör man fel så sabbar man mätcellerna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hyra instrument för rökgasmätning - var?

Inlägg av Icecap »

Om det är för att justera brännaren rätt finns det billigare och enklare sätt.

Viktigast är att man har en väl dimensionerat dragbegränsare! Utan den kan man justera från nu till nästa nyår utan att nå i mål.

Sedan kan man använda spik-metoden för att kolla läget.

Teori: den perfekta (så perfekt det går att få den i pannan) förbränningen sker precis innan det bildas sot. Men då det inte går pga. det fysiska bildas det "alltid" lite sot. Men kan man balansera förbränningen till att alstra "lagom" med sot är man rätt.

Min testande gav att jag tog en varmgalvad spik och stack in i det hål som finns i mitt rökrör direkt efter pannan, tror att det är för att ta mätningar.

Jag lät spiken sitta i ~ett dygn. Sedan drog jag ut det och tittade på sotlagret.

Håll spiken kortvarigt mellan tum- och pekfinger och studera sedan resultatet, dels på fingerna och dels på spiken.

Är det så tunt att det knappast färger huden är det en kännbart mager förbränning.
Är det så att ett fingeravtryck inte syns på spiken är det en fet förbränning.
Är det så att det syns att huden bara är svärtat på topparna av fingeravtrycket men att dalarna är "rena" och att fingeravtrycket är rimligt tydligt på spiken är man i mål.

Är förbränningen mager ska man öka doseringen, är den fet ska man minska. Detta ifall man vill hålla kvar effekten vilket är mest normalt.

Håller man däremot på med att justera in ny effekt på pannan och har doseringen ska luften justeras.
Vid mager förbränning ska man minska luften och vid fet förbränning kan man öka.

Och detta ska man egentligen göra varje gång man startar på en ny pall! Därför är detta att hyra/låna instrument ett dyrt sätt att lösa det på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar