Vilken brännarkopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Vilken brännarkopp

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har en Thermia Bequem 20D från 2005, och det är dags att byta brännarkopp i den och har då några frågor angående det.

Jag kollade på Eldkraft och såg en för 25kW, jag gissar att det är den som är orginalreservdelen för min brännare, kan det stämma,

http://www.eldkraft.se/produkt/primrring-25-kw896


Sedan såg jag också att det finns en "inre del" för brännarkoppen, för 20kW

http://www.eldkraft.se/produkt/Inregjut ... nkopp-BQ20


Denna senare är egentligen inte en del till min brännare, eftersom brännarkoppen är i ett stycke på min. Min fråga är dock om denna kan tänkas passa, under förutsättning att jag plockar fram vinkelslipen och tar bort innerdelen på min befintliga. Dvs är dimensionerna i övrigt desamma?

Jag kan utan vidare tänka mig att spara 1520:- på 5 minuters arbete med vinkelslipen ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilken brännarkopp

Inlägg av thomasx »

Hmm, och om jag förstår rätt måste man till den "nya" brännarkoppen som är "orginalreservdel" dessutom köpa till en mellanplatta och en "bricka" för totalt sisådär 800 spänn, bara för att de behagat göra reservdelarna så att de inte passar. Fy f-n vilka ockrare.

Så kan jag fixa till så att det räcker med insatsen, så sparar jag plötsligt 2300:-
Smått absurt!
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vilken brännarkopp

Inlägg av Roli »

Skall man ens behöva byta brännarkoppen?!
Jag körde min gamla A3:a i över 12 år utan att det "syns" på brännarkoppen, förvisso inte en Thermia men ändå en brännare av samma konstruktör och snarlik i funktionen. Kan det vara så att den kanske har gått med fel inställning för att man skall behöva byta gjutjärnskoppen.?.?.?.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilken brännarkopp

Inlägg av thomasx »

Tja, inställningen känns rätt, men det har trillat bort ett par "flärpar" nära brännaränden, så där åker all luft ut nu och det brinner då inte i hela koppen. Kanske kan bero på att jag vid ett tillfälle fick dålig pellets med mycket sand i, som koksade rejält och jag vet att det satt en hel del just där det nu försvunnit två "flärpar".

Men det jag funderade över var alltså om brännarkopp-insatsen kan tänkas passa i en orginalbrännarkopp, om jag modiferar nuvarande med vinkelslip.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vilken brännarkopp

Inlägg av André »

25 kW koppen passar, det som skiljer är att luftslitsarna är lite bredare så att fläkten ska orka trycka in luft för 25 kW om man behöver de..

Har du varit för våldsam då koppen pajat?
En kompis har kör sin panna enbart på 20 kW men koppen ser som ny ut efter 150-160 ton pellets sedan april -06
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilken brännarkopp

Inlägg av thomasx »

Tja, jag vet inte vad som hänt, det har trillat bort ett par flärpar och den jämte är lite deformerad. Hur det kunnat bli så vet jag inte, gissar som sagt på koksning pga sand i pellets, som det var i en sändning laxå jag fick.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Re: Vilken brännarkopp

Inlägg av TJ »

Min 25kw's kopp har också en flärp som böjde sig inåt och när jag försökte böja den rak igen med en skiftnyckel, så gick den av.
Nu är den tig svetsad men det blir nog till att köpa en ny, då gjut materialet var sådär att svetsa.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Skriv svar