Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av napmaster »

Kolla så att inte inneröret vred sig när du tappade brännaren, det kan vara så att tändelementet inte är riktigt i hålet.
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Ok hur ser man det suck hoppas pannkillen kommer snart och justerar. Då ska han få byta tändelementet.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Nu har han varit och mätt. Justerat tändelementet så det verkligen ligger emot. Det enda som låg illa var rökgastempen som låg på 240 grader vilket betyder att jag eldar för kråkorna men det beror ju på min gamla panna. Han kollade att pelletsen lade sig bra i röret och det gjorde den. Dock tycker han att brännarens styrkort är nåt galet med för när brännaren startar upp första gången så går den igång men det går ingen signal till matarskruven så brännaren går av och startar igång på andra försöket. Han tyckte också att det tog lite lång tid innan brännaren går max. Som han sa det är en gammal panna och draget kan ju påverka.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Pannjäveln stannade igen och startade inte. Pelketsen blev inte ens svedda så jag bytte tändelementet till ett ariterm orginal. Nu har pannan startat och går. Startdosen låg på 4dl så den är nere på 210g eller 3, 4dl ca. Det är något fel på mitt styrkort. Fick förslag på att byta brännaren till en ny som jag sedan kan flytta över i till en ny panna. Lät ju iofs som en bra lösning egtersom min panna är jävligt gammal och inte är jätteeffektiv.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Nu har brännaren gått 1 dygn efter byte av tändelementet. Startdosen minskad från 4dl till 3, 4dl vi har värme JIIIIIIPPPPIIIIEEEE hur länge hmmm?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av ronald »

Har du stopblecket i framkant röret nu?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Killen som var här och ställde in brännaren ansåg att det inte behövdes eftersom det inte ligger pellets längst fram i röret utan i en fin hög längst bak. Ingen pellets i pannan heller. Min fallslang är bara 30cm så pelletsen faller inte så lång väg heller så han ssa bara att den satt i vägen. Jag har ju bytt tändelementet eftersom mina pellets inte ens blev bruna så det var kanske tändelementet som var smått kasst.

Som sagt han konstaterade att det är något fel på tändsekvensen pga styrkortsfel men han tyckte inte jag skulle köpa ett nytt/begagnat eftersom allt var så gammalt och jag sade att skiten troligtvis ska bytas till sommaren. Både panna och brännare. Han gav mig ett förslag på brännare som jag kunde köpa nu och sedan flytta över till andra pannan så det ska jag fundera på.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av ronald »

Hmm..har installatörskillen röntensyn månntro om han ser startdosens placering o vart den hamnar varje ggr längst bak i en fin hög :roll:.. Men gör som du vill lär väl bli en o annan startmiss till framöver.. Mycket av det som hoppar ini pannan brinner upp men kan även pyra upp o svärtsota väggarna o lite tjärbildning på posten"" jaja kör på :).. Det är ju snart sommar :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Borken
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 15:44
Ort: Falkenberg

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av Borken »

Testa ett keramiskt element....
KMP PX21 i Albin Futura. Dragbegränsare, 90 mm insatsrör i 9 meter skorsten.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Strular igen bryter ihop snart]

Inlägg av aeromagnus »

Efter startdosen kommit plovkade vi försiktigt ur brännsren, höll drn stadigt i vågrät position och då låg den medta pelletsen längst bak mot väggen och en rand av pellets läbgs röret men det såg bra ut sa han. När brännaren startar upp första gången såbgår fläkten upp i varv, man hör att det blir en låga men då sa han att nu borde brännaren ge signal till skruven att mata fram pellets men det gör inte brännaren. Fläkten går ned i varv och sedan upp i varb igen nu börjar den mata pellets och nu ärvi inne i starrtfas 2. Nu kommer tre impulser när brännaren varvar upp en gång, två gånger och sedan tänder den och går för fullt. Jag ska mäta tiden nästa gång hur lång tid det tsr innan brännaren går max.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [NYTT HOPP TÄNT]

Inlägg av aeromagnus »

Idag har brännaren gått 3 dagar problemfritt. Kanske var ett halvkasst.... till helkasst tändelement.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT?]

Inlägg av aeromagnus »

Efter byte av tändelement har nu brännaren gått snart 7 dagar utan avbrott. Uraskning imorgon. Hoppas det positiva fortsätter.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av aeromagnus »

Nu har min brännare gått i 14 dagar utan stopp tjohooo. Enda jag gjort är panntömning och rengjort brännaren. Kollar runt på nytt system för pannan är ju gammal och ineffektiv.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av msh16 »

Vad har du för panna. Ska stå i profilen enligt reglerna.
Finns gamla pannor som är effektiva om man inte eldar med för hög effekt.
Vad har du för rökgastemperatur nu vid slutet av eldningen?
Köpa en ny panna inkl. installation för att elda billigare går knappast ihop om du räknar lite.
En begagnad pelletspanna som man monterar själv kan däremot bli lönsamt inom rimlig tid.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Inlägg av aeromagnus »

Min panna är ju 40 år gammal olja/ved med px21 istället för olja. Att köpa nytt för besparing lär ju ta ett par år utan det är ju mest för att skiten krånglar och börjar komma till åren. Rökgastemperaturen ligger på 240 grader när han mätte vid röret ut från pannan. Jag frågade hur det påverkar systemet. Han sa att du eldar för kråkorna men visst sa han du värmer ju skorstensnocken och skorstenen och det ger ju värme i huset. En modern panna sa han ligger på 180 grader.

Jag har ju ingen elpatron som fungerar i pannan om något skiter sig. Kranen som man reglerar tempen till varmvattnet trasig. Jag har manuell shunt som jag får vrida på om jag ska ändra tempen på elementen.

Så det är mycket som är gammalt och som kan gå sönder. Just nu ligger jag på ca 1,5 säck om dagen 19-20 grader inne huset är på 230m2. Varmvattnet går på pellets också.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Skriv svar