Stannar ca var 4e dag [Gått i 14 dagar nu]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av ronald »

Håller med Eldvin...

sen om man skall va petig så har du 12 C hysteres :)
Sen blir det nästan 20C.. Nu vintertid när det duschas o diskas o när kylan biter så du klarar dig gott med det .ohh . akta sig om frugan endast får kallvatten i duschen :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Sorry hänger inte med riktigt :cyclopsani: :cyclopsani: :cyclopsani:

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

En dragbegränsare har jag vit utloppet på pannan men den är ju inte automatisk. Om man köper en annan panna skulle man kunna använda dragbegränsaren då till den nya?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Eldvin »

Om du inte har en sån här så köp en! Till den så köper du adapptern för din panna.Köper du sen en annan panna så flyttar du bara över luckan på nya pannan eller säljer luckan till nån annan som saknar en.http://www.eldkraft.se/produkt/Dragbegransare-Z150
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Frågan är om det finns någon adapter för min panna som är från 70talet.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av aeromagnus »

Igår hade den stannat igen. Jag gjorde så här. JAg tycker att röret som skruven sitter i ligger klämd i mot övre delen av hålet där röret går in i veckoförrådet. Upplever att det blir en större hög med spån efter nån vecka under i skarven mellan röret och förrådet. Så jag pallade upp förrådet lite i framkant så att röret nu ligger mitt i hålet i veckoförrådet. Kanske inte gör något i praktiken men ska kolla.

Jag har letat efter en dragbegränsare och hittat den som länkades till men jag har inte hittat någon adapter till min panna. Jag har en fråga, eftersom jag behöver någon som monterar denna på röret ut vem ska man kontakta? Någon som installerar brännare? Sotare? Plåtslagare?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Eldvin »

Om du kollar med Transtemper så fixar dom vilken adapter du vill! Dom gör ju adaptrarna !För att DU SKA kunna montera dit luckan.Och det är inga konstigheter.Du kan ta vilken sotlucka du vill bara det finns ett mått.Är det ett rör som är runt,trekantigt eller 8 kantigt ,eller en iokern skorsten,murad eller vad du vill så gör man ett hål.Har tummen mitt i handen så hör med nån som kan använda en borrmaskin,vinkelslip,och en spärrskaft sats.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av Eldvin »

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag

Inlägg av ronald »

aeromagnus skrev:Sorry hänger inte med riktigt :cyclopsani: :cyclopsani: :cyclopsani:
det finns 2 chip för olika hysteres du har 12 C ...kör typ mellan 68-80 C nu kanske ? Sen finns det ett 20 C för acktankar ..O har du detno kör typ mellan 60 -80 C o det är bra förbrukning i kåken o frugan skall precis duscha /bada o pannan är nere på 60C så tar det sin lilla stund innan brännaren fått igång flåset så då är den kanske nere på typ ljummet /kallvatten nivåtemp? :)
har du 12 C chippet o det dras igång så blir det 20 C or more .. :bounce: :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Idag ringde jag iqenergi där brännaren kom ifrån. Kom ut en kille samma dag. Skönt. Det var flera fel på brännaren. Brännarröret är slitet så när pelletsen kommer ned så får den inte bra kontakt med röret när den ska hettas upp. Ska tydligen ha kontakt som en femkrona men det var typ 1x1cm så den får problem med fullständig tändning. Det kan ju förklara varför det ligger pyrd pellets. Det saknades tydligen några distanser mellan ytterröret och innerröret pratade om 4 piggar på något sätt så det hade han distanserat upp med kopparbrickor eller på något sätt frugan sa så att det håller säsongen ut. Det saknades någon form av packning vid brännarröret. Han ställde också upp effekten lite. Det saknades en fallucka till pelletsen. Dessa 4 piggar förstår jag nu sitter på ytterröret på insidan där innerröret ska glida på när det växer och blir varmt var nedslitna. Han kapade till några kopparrör så det blev rätt distanser.

Jag har iaf en dragbegränsare och han tyckte att det var ett bra drag i skorstenen, inte för mycket eller för lite. Han tyckte också att vi skulle göra en intrimning av brännaren efter den pellets vi kör. Brännaren har den nyaste programvaran som finns för denna brännare. Så det var lite som jag misstänkte att denna pjäs behövde en rejäl omgång service.


Så nu håller jag tummarna för bättre drift.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Glädjen kortvarig. Driftstopp nu igen. Låg fullt med otänd pellets. Jag hade glömt stänga dörren till pannrummet. Hur stor betydelse har det? Saknar ju packningen mellan brännarröret och flänsen som sitter på pannan.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av Eldvin »

Har mycket svårt att tro att det ska spela nån roll om resten är rätt.Men du kan ju ta lite rockwool eller eller köpa högtemperaturs silicon eller packningsremsor på Feltema.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Det kan ju vara så att det är ett sk normalt driftstopp för det kan ju ske ibland. Sitter och kollar på pannor. En ariterm biomatic + eller biomatic basic men då måte jag ju ha en fungerande brännare. Biomatic+ verkar ju bra för mina behöv. Lite dyr dock.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av ronald »

En tanke som slår mig ..har du nån pelletsbroms? Skall sitta en i fallröret och en längst fram i röret.. :wink: ..
Det kanske det du menar med saknad av falllucka kanske :) ..Tror fortfarande på för lite pellets vid uppstart .. som sagt och avvarande av dragbegränsare .. Har du ingen pellebroms så kanske du har 2.8 dl i startdos ? o resten hoppat ini pannan :?
som sagt nog skall vi få bukt med problemet ditt..tror på en baggis ändå jag :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Stannar ca var 4e dag [FIXAT KANSKE]

Inlägg av aeromagnus »

Tack Roland. Om du läser några inlägg upp så har jag haft hit en kille som konstaterat att det saknades fallucka det sattes dit. Klackarna som innerröret vilar på är utslitna vilket gör att framdelen på innerröret faller ned lite och då lutar bakstycket ut från tändelementet. Han har tillfälligt byggt upp nya klackar med kopparrör. Han tyckte jag på sikt skulle köpa ett nytt ytterrör. Dragbegränsare har jag men eftersom jag saknar en packning vid flänsen där brännaren sitter kan han inte mäta ordentligt för brännaren drar tjuvluft. Han hade utbytes flänsar men tyckte jag kunde vänta till sommaren och ta silikon. Eftersom det behöver torka 24h så borde detta göras när det blir lite varmare.

Jag hade glömt stänga pannrumsdörren så den stod vidöppen. Han som var här har iqenergi och verkade vara en mycket duktig kille och han ville inte pracka på mig en massa nytt utan lösa så mycket som möjligt med befintligt.

Tror ni att ett keramiskt tändelement skulle verka bättre? Är ju 2 års garant så det borde ju hålla i 2 år.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Skriv svar