Städning/tömning föråd

Skriv svar
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Städning/tömning föråd

Inlägg av Turbo-Fredde »

Tänkte höra lite med er om hur ofta ni tömmer veckoförådet helt och dammsuger gör rent?
Hur många pallar får gå igenom innan ni behöver tömma.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Städning/tömning föråd

Inlägg av CandyMan »

Jag tömmer inte för att dammsuga under eldningssesongen, det behövs inte för min anläggning, men när jag slutar elda (april? ) så gör jag rent allt. Förråd, brännare, pannrum.
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Städning/tömning föråd

Inlägg av CandyMan »

Därimot så läste jag nånstans på forumet att det kam vara ide att göra hål i den bakre (löstagbara) stosen så det ev spånet som samlar sig där, åker ut på golvet istället för att kärva inuti...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Städning/tömning föråd

Inlägg av CandyMan »

Då menar jag på förrådsskruven.
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Städning/tömning föråd

Inlägg av Turbo-Fredde »

Jag har själv varit ganska slarvig med städningen av förrådet.
Har eldat pellets sen våren 2006 och bara tömt förrådet två gånger senast var 2011.
Men veckan som gick började brännaren stanna till och från utan anledning så när jag satte mig och kollade brännaren märkte jag att skruven gick trögt och dte inte kom den mängd det borde.

Men nu har den gått perfket igne sen städning.

Blev mest nyfiken på hur ofta andra gör det.

eldar mellan 8-9 pallar per år.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Städning/tömning föråd

Inlägg av Honda »

Jag hade ett mellanförråd gjord av en 200l plåttunna i 12 år. Första två åren bara med skruven instucken genom ett hål i sidan. Den konstruktionen gjorde att det samlades mer och mer spån i bottnen tills matningen inte längre fungerade, så jag rengjorde då och då av nödtvång.

Sedan lade jag till en tratt inuti tunnan ovanför skruven med ca 15cm öppning i bottnen rakt ovanför skruvintaget, och en liten plåtkon ca 20cm diameter upphängd med spetsen uppåt en bit ovanför bottenhålet. Efter den ändringen behövde mellanförrådet aldrig tömmas och rengöras. 120ton inblåst bulkpellet passerade tunnan innan jag byggde bort mellanförrådet i höstas, så om det skulle krävas rengöring så skulle jag nog ha märkt det.

Orsaken är att den uppochnervända konen förhindrar att pellet rasar ner rakt uppifrån, istället rasar de längs med bottentratten, så det samlas aldrig spån i bottnen. Alla spånor följer i stället snällt med till brännaren och bidrar till uppvärmningen istället för samlas i bottnen och skapa problem.

En enkel modifiering som skulle kosta några tior i ett fabrikstillverkat förråd, men utvecklingen står ju totalt stilla och det enda som räknas är väl kostnaden.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar