Bränslemängd BAxi Eurofire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasarjeplog
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 17 feb, 2015 11:59

Bränslemängd BAxi Eurofire

Inlägg av thomasarjeplog »

Hej
Jag har tidigare frågat och fått svar på frågor om brännaren och ett svar var att jag skulle minska bränslemängden och då undrar jag var jag ställer in det. Ska jag minska startdosen och det ska följa med då eller hur ändrar jag i inställningarna månne ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bränslemängd BAxi Eurofire

Inlägg av Stegatorparn »

Bränslemängden kan inte finjusteras vad jag förstått, utan beräknas av styrdatorn beroende på den effekt som är vald under effektregleringar.
Finjustering av förbränningen görs genom att öka eller minska fläktinställningen under luftflöde korr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bränslemängd BAxi Eurofire

Inlägg av Eldvin »

Är det dem äldre eller den nya Brännaren du har??
thomasarjeplog
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 17 feb, 2015 11:59

Re: Bränslemängd BAxi Eurofire

Inlägg av thomasarjeplog »

Brännaren är ny en baxi eurofire 20 kW
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bränslemängd BAxi Eurofire

Inlägg av Eldvin »

Dom nya har jag inte haft tid att lära mig så dom kan jag inte med än.
micke_knows
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 23 okt, 2015 11:45
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Bränslemängd BAxi Eurofire

Inlägg av micke_knows »

Kanske sent svar på frågan om bränslemängd men iaf så kommer här en liten förklaring till funktionen i styrdatorn.
Mycket riktigt så baseras bränslemängden på den "Invägning/Kalibrering av skruv" som är ett moment som MÅSTE utföras för att brännaren ska fungera korrekt.
Denna invägning ligger till grund för hur mycket bränsle som ska matas in i brännaren vid respektive effektläge.
En pelletsskruv är dock oftast inte helt jämn i sin matning av bränsle och det kan därför finnas ett behov av att finjustera den mängd bränsle som matas in och detta är fullt möjligt att göra.

Om det finns intresse av att få veta tillvägagångssättet så är Ni välkomna att kontakta mig.
Skriv svar