PX21 panntemperatur/hysterens

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mamo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 dec, 2014 11:54

PX21 panntemperatur/hysterens

Inlägg av Mamo »

Hej!

Jag har en px21 brännare i en ctc 1100 familj.
Har snurrat bra sedan jag fick hjälp av er är på forumet senast för ca 6 månader sedan=)

Jag brukar ha tändning vid ca 60 grader, och stop vid ca 80.
Någon gång tidigare har jag sett att den dock tänt vid 70 grader (men fortsatt stannat vid 80).
Då har jag bara slagit av brännaren och strömmen till pannan, och när jag sedan startat upp så har det varit normalt vad gäller hysterensen.
Men sedan några veckor tillbaka så går den bara mellan 70 och 80 grader!
Vad kan detta bero på?
Vart ska man börja felsöka?

Detta medför ju en ökat pelletsförbrukning och större slitage pga fler start/stop.

Har även funderat på om det är dålig isolering eller liknande kring pannan?
Exempel:
kl 09.34 - start 70c.
kl 11.14 - nästa start, 70c.
det är ca 18 grader varmt ute, ingen värme går till radiatorerna för tillfället, och inget varmvatten har använts.
Eller är detta normala driftstider?
CTC 1100 family, kmp Px21
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: PX21 panntemperatur/hysterens

Inlägg av d_anders »

Shunten kanske inte stänger helt. Kan avhjälpas genom att stänga av radiatorslingans cirkulationspumpen och stänga ventilerna mot radiatorslingan (om sådana finns). Observera dock att varken pump eller shunt bör stå still hela sommaren. Rör på shunten då och då och kör pumpen någon gång (efter att ha öppnat de eventuella ventilerna mot slingan igen).

Att brännaren går igång vid fel temp gissar jag beror antingen på glappkontakt någonstans mellan tempgivare och processor alternativt trasig tempgivare. Svårt att veta utan att mäta.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar