RRDbuddy

Skriv svar
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Ok bra att det löste sig :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Ja den filen är ett 'mako' template för systembildpluginet, det förklarar kraschen om du skrev över den med vektorgrafik. Annars så skulle jag verkligen rekommendera att inte skriva över originalbilden, spara den med ett annat namn eller på annsn plats och fyll i hela sökvägen i konf-filen (tex /home/pi/system.svg). Annars skrivs den över då man installerar en ny version.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Liten status uppdatering
Har nu kört mina 2 st RRDBuddy loggrar i ca 2 veckor och det fungerar helt perfekt.
graf.jpg
graf.jpg (168.37 KiB) Visad 4461 gånger
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: RRDbuddy

Inlägg av mrxswe »

Bra att det fungerar. Det är mycket bra att ha koll på temperaturer mm. Man ser rätt så snart om man gör någon förbättring på huset. Vi isolerade vinden och jag placerade tempgivare några dagar före isoleringsfirman kom, och nu ser jag att den investeringen verkar vara bra investering 8). Temperaturen under all isolering är nästan ett rakt sträck mott innan. Så lite koll kan aldrig vara fel. Jag kör med Pellmon då jag mäter pelletsförbrukningen med. Honda har gjort ett mycket bra program för loggning så en en gång tack Honda
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Kan bara hålla med
Jag ska uppgradera till PellMon lite senare i höst när jag kör igång pelletsen och har fått ihop pulsgivaren på skruven..
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Zorro, du kan ha pellmon och rrdbuddy installerade samtidigt så inget hindrar att du börjar experimentera med pellmon direkt. Eftersom tempgivarna hanteras av owserver så kan båda programmen läsa av samma givare utan problem.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Det är bara att installera på samma RPi alltså :oops: :oops:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Samma pi eller annan pi eller annan pc, owservern måste inte vara på samma dator som pellmon/rrdbuddy.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Finns det någon bra "How To" för att få ihop det då
om jag har en fristående RPI owfs-server för mina tempgivare
hur hittar RRDBuddy+Pellmon servern på owfs-servern i nätverket är det något jag ställer i conf-filen??
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Klippt från rrdbuddy/pellmon konf-filen:

Kod: Markera allt

########################################
[plugin_OWFS]
# xxx_item = item name for the owfs sensor value
# xxx_path = [server::]path[:port], default server:port is localhost:4304
Du sätter alltså [server::] att peka på raspberryn där owservern snurrar, tex:

Kod: Markera allt

ow1_path = 192.168.1.10::28.67C6697351FF/temperature
Varje 'item' har alltså sin egen [server::], så du kan läsa från så många owservrar du vill.

Sen är det en sak till, om du installerat den debian-paketerade owservern (med apt-get install) så är den konfad att bara lyssna på 'localhost', så i /etc/owfs.conf ändrar du

Kod: Markera allt

server: port = localhost:4304
till:

Kod: Markera allt

server: port = 0.0.0.0:4304
, så kommer owservern att lyssna på alla interface. Har du kompilerat och installerat owfs från källkod så vet du ju själv var du har konfat den.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Aha snyggt
Tänkte köra en RPI som temp server och lägga "buddy och pelmon" på en annan
sedan försöka få in min värmepumps bild i systembilden alltså 2 bilder i en vet inte om det funkar men
värt ett försök :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Blev rätt så bra kan fin slipas lite
Nya systemet.jpg
Nya systemet.jpg (88.17 KiB) Visad 4428 gånger
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Snyggt, och nu kom jag att tänka på att det skulle nog gå att bygga nåt system som laddar olika systembilder beroende på skärmstorlek. Jag har försökt göra standardbilderna så att de går att läsa av på en telefon också utan att zooma, men en 'fullsize' bild för stora skärmar och en 'basic' variant för små skulle ju var fint.

Har du flödesmätare till solpanelerna?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Har lite konstigheter...INFO - rrdtool update failed, out: err:None kommer efter en liten stund som events
men rrdtool ritar upp grafen som den ska, och sen tycker jag att det tar väldigt lång tid innan temperaturerna kommer i bilden kommer en eller två efter ca 10s sen tar det ungefär ca 20-30s innan resten kommer. I övrigt så fungerar det perfekt

Med vänlig hälsning Hasse
Bilagor
RRDbuddy.jpg
RRDbuddy.jpg (190.9 KiB) Visad 4424 gånger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Hmm, till att börja med, är problemet kvar om du startar om raspberryn? Om inte, återkommer det ofta? Sett nåt liknande i PellMon? Kör du mycket annat på samma raspberry?

Verkar som att det är problem med att läsa av data från owservern då och då, rrdtool filtrerar bort de felen ur graferna.

Läser du många sensorer från uncached (item_path)? Det skulle antagligen kunna ge problem med överbelastning. Har du owservern på samma raspberry som rrdbuddy? Annars kan det förstås vara typ 'störningar i onewirenätet'.

Hade på gång i våras att byta ut biblioteket för kommunikation med owservern, får väl ta itu med det igen då vintern kommer igång.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar