Janfire Flexa -98......märkliga problem efter 7 års drift ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
bluedragon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 15 okt, 2005 11:15
Ort: Hägra

Janfire Flexa -98......märkliga problem efter 7 års drift ??

Inlägg av bluedragon »

Hej Pelletslovers !!

Jag har en Janfire Flexa....första modellen tror jag som jag har installerad mot en gammal Gustavsberg VP 611 panna från 60-talet.

Hade mycket barndomsproblem i början med brännaren,det började med att det blev alldeles för varmt i koppen så elspiralen smälte helt enkelt. Efter att 2 spiraler förstördes så kom Janfire ut med en ny eprom som ändrade fläkthastigheten vid en viss temperatur.

Efter denna första period med för hög värme så har jag en ca 7 cm spricka på sidan av koppen och en totalförstörd rosterplåt och en ny rosterplåt med sprickor överallt.

Men både spiralerna och rosterplåten samt ny eprom bjöd Janfire på och dom förlängde även min garanti....men nu har den gått ut ;-).

Har sedan även haft 2 överslags spiraler samt 1 kedjebrott, nu så har spiralen funkat fint och pannan har gått kanonbra i några år.

Men nu helt plötsligt så börjar det ske mysko grejer och jag har tänkt att jaja...nu har det gått 7 år så det är väl dags och byta brännare helt enkelt. Men enligt min lokale pelletsexpert(rörfirma) så skall dom vara outslitbara.

Problemet är att den bara går ungefär ett dygn sen är koppen och matarskruven överfull med pellets och kedjan vill han slita av,men den har hållit ännu.
När man sedan tömmer koppen på pellets så ligger det några stycken pellets som ser ut att ha varit på väg att bli antända men som inte blivit det.
Samma sak efter varje avbrott, och i förrgår kväll satt jag vid pannan och lyssnade och observerade precis när detta inträffar och det knäpper och blir ordentligt varmt vid antändningen men sedan så kommer det inte igång när fläkten drar igång......ibland antänder det och ibland inte.

Min lokale pelletsexpert var här igår och mätte upp så spiralen gav rätteffekt och det gjorde den, han tipsade även om att där spiralen ligger närmast roster plåten så kan man gärna skära upp 2 skåror med vinkelslip för att förbättra antändningen.......men det blev sämre efter det....för nu tänder han inte alls......min misstanke är att fläkten helt enkelt blåser ut den glöd som är på gång......vad tror ni om det ??

Och kan jag mixtra med nån pontentiometer eller är den helt enkelt trasig ??

FORTS.

Har nu testat och ändra inställningarna och efter många timmars fixande så gick brännarn igång utan problem, men hur jag ställt in potentiometrarna har jag ingen aning om.........finns ingen skala man kan följa, jag har helt enkelt lyssnat på fläkten och kikat hur det tar sig i koppen.
Tar en jädra lång tid för på den här äldre modellen kan man inte forcera fram lägena i brännar processen.
Vi får se hur länge det går felfritt nu, intrycket jag fått av Janfires utplacerade såkallade experter är ju inget vidare.
Under alla år jag hållt på med brännaren och stött på problem så har jag varenda gång hamnat hos ryssen på Janfire....Oleg eller vad han nu heter.

Hoppas verkligen att dom vidareutbildar sina återförsäljare bättre i framtiden.

Mvh Bluedragon
Skriv svar