Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Filippa
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 13:37
Ort: Karlsborg

Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Inlägg av Filippa »

Det här är en liten reflektion så här kl 02:50 en tisdagmorgon efter att jag tillbringat de senaste timmarna i pannrummet. Sen kl. 21:30 om man ska vara petig. Och brännaren gjorde som den skulle kl. 02:30...

I gamla huset finns en TB-mini som började käka 3-4 tändelement per år för typ 4 år sen. Det blev ganska dyrt i längden, så sambon köpte ett keramiskt tändelement istället. Det funkar fortfarande.

I nya huset har vi en KMP PX-21. Till det ville jag naturligtvis ha ett keramiskt tändelement när det gamla började ge sig för några veckor sedan. Ett nytt var redan inköpt, men jag hade ju inte räknat in att jag skulle behöva leka brännartekniker på egen hand. Har varit bortskämd de senaste tio åren och sambon (för tillfället särbo tills vi flyttat allt från gamla huset till nya) tyckte att det var min tur. Hm...

För några veckor sen skruvade jag således på en för mig alldeles okänds manick, med hjälp av morsa och sprängskiss gick det hyfsat, men vi konstaterade att tändelementen inte såg särskilt lika ut, även om det stod på paketet att de skulle passa. En liten plåtbit med snäppspänne skulle skruvas på plats. Det gick, men inre rökröret petade ner höljet kring tändelementet så att det täppte till hålet på röret så fort man försökte sätta ihop brännaren igen. Till slut tog jag ett gäng skruvbrickor och satte mellan rörbiten och själva brännarhöljet. Inte optimalt, men det funkade hjälpligt. Många tjyvstarter och oförbrända pelletsar i pannan, men ändå...

Jag har vetat att jag måste åtgärda det, men inte vetat exakt vad jag behöver för uppdraget. Därför har det dragit ut på tiden. Men igårkväll konstaterade jag att brännaren plötsligt konsumerat 50% mer pellets än tidigare, trots marginell tempnedgång ute. Så jag tog tjuren vid hornen. Kl 21:30. Det hade man ju kunnat räkna ut med stortån att det inte var en genialisk idé.

Nu sitter det ett smalt bleck på ca 5 cm med tre hål. Ett i vardera änden och ett på mitten. Det övre sitter fast med den medföljande skruven plus vingmutter. Själva snäppfästet för elementet sitter däremot fast med en skruv och ett väggfäste till gardinstång. Det var allt jag hittade där det fanns en lämplig skruv med något som ens kunde liknas vid en mutter.

Första försöket gick inte bra. Jag hade inte kollat sladdarna till elementet och de stack ut så att fläkten inte startade. Efter att ha fixat med el-element och fått farsan att lägga sig i det någorlunda varma vardagsrummet istället för sovrummet, fortsatte äventyren. Till slut, efter 10-15 försök med och utan blecket (varifrån får man tålamodet och envisheten?) satt elementet som det skulle. Och det tände. Nu ska jag bara ta en sista sväng och kolla att, Gud förbjude, brännaren inte stannat medan jag skrev detta.

Summa summarum: kunskap eller kreativ envishet behövs om man ska modda en brännare.
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Inlägg av Stegatorparn »

:thumright:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Filippa
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 13:37
Ort: Karlsborg

Re: Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Inlägg av Filippa »

Tack för uppskattningen, Stegatorparn!

Bilden är lite suddig, men man ser gardinsstångsfästet i förgrunden där det sitter på den sotiga tändelementshållaren, samt i fokus bakom detta det lilla blecket som senare sattes på längre bak.

Den har funkat hela dagen, men nog puffstartar den än...
Bilagor
Bild på en av utvecklingsversionerna vid ca kl 01:00
Bild på en av utvecklingsversionerna vid ca kl 01:00
px21-tändelementhållare.JPG (137.96 KiB) Visad 2494 gånger
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Inlägg av rod02 »

Vad har du för version på chippet (KMP PX-21)? Nyare chip poffar mindre.
Instämmer med Stegatorparn :thumright: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Filippa
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 13:37
Ort: Karlsborg

Re: Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Inlägg av Filippa »

Jag har faktiskt ingen aning. Eh, var ser man det? Jag flyttade in i somras och började elda i september. Inga manualer eller andra papper fanns för utrustningen. Har bara hittat en manual på nätet och lyckats klura ut att det är en KMP även om det står Pellex på brännaren.
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Keramiska tändare, TB-mini och KMP PX-21

Inlägg av Stegatorparn »

Chippet på kretskortet har en klisterlapp där versionsnumret står.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar