Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Hej!
Dags för mig att sluta lurka och bli aktiv medlem.
Tyvärr i ett trist ärende.
Har köpte ett hus med en konverterad vedex 2000, men en Naturenergi S1 brännare.
Sprang ner i pannrummet dagen innan julafton för att konstatera att pannan kallnat.
Ingen pellets matades fram, ej heller med skruven direkt ansluten till uttag. Bara ett svag surr från motorn (om man lägger örat i mot). Motorn kändes mycket varm.
Jag och svärfar ställde in uppesittarkvällen och tömde veckomagasinet och skruven varefter allt funkade som vanligt igen. Lyckan varade dock bara ett par timmar innan den la av igen, med samma diagnos.
Är motorn troligtvis helt kass och bör bytas i sin helhet eller finns det någon vänlig själ som vet vad jag borde kolla först?
Vem har reparation på dessa produkter? Skall man vända sig till Iwabo återförsäljare eller?
Är relativt nybliven ägare till systemet och hopplöst vilse...
/Fall
Dags för mig att sluta lurka och bli aktiv medlem.
Tyvärr i ett trist ärende.
Har köpte ett hus med en konverterad vedex 2000, men en Naturenergi S1 brännare.
Sprang ner i pannrummet dagen innan julafton för att konstatera att pannan kallnat.
Ingen pellets matades fram, ej heller med skruven direkt ansluten till uttag. Bara ett svag surr från motorn (om man lägger örat i mot). Motorn kändes mycket varm.
Jag och svärfar ställde in uppesittarkvällen och tömde veckomagasinet och skruven varefter allt funkade som vanligt igen. Lyckan varade dock bara ett par timmar innan den la av igen, med samma diagnos.
Är motorn troligtvis helt kass och bör bytas i sin helhet eller finns det någon vänlig själ som vet vad jag borde kolla först?
Vem har reparation på dessa produkter? Skall man vända sig till Iwabo återförsäljare eller?
Är relativt nybliven ägare till systemet och hopplöst vilse...
/Fall
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Om det är en spg motor ( gäller även en del andra fabrikat) så finns det en driftkondensator som kan vara kass. Ibland är den montersd på motorn och vid andrs konstruktioner kan den sitta på brännarens elektronikkort. Det kan vara värt att byta den.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5186
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Kontrollera vilken typ av motor du har.
Dom första brännarna hade en sådan här http://www.eldkraft.se/produkt/motor-spg-40mm1119.
Den har ingen kondensator. Brummar den så verkar lindningen hel och felet kan vara att lagren behöver smörjas, växellådan går trögt och behöver smörjas eller har gått sönder.
En senare modell av motor är den här http://www.eldkraft.se/produkt/skruvmot ... rm-spg1121. Denna motor har en kondensator i kopplingsboxen som kan vara en trolig felorsak om motor och växellåda verkar ok. Kondensator finns att köpa separat, kolla bara att den har rätt värde i microFarad.
Det går att ersätta den äldre motortypen med den nyare men då måste man också ha en ombyggnadssats.
Dom första brännarna hade en sådan här http://www.eldkraft.se/produkt/motor-spg-40mm1119.
Den har ingen kondensator. Brummar den så verkar lindningen hel och felet kan vara att lagren behöver smörjas, växellådan går trögt och behöver smörjas eller har gått sönder.
En senare modell av motor är den här http://www.eldkraft.se/produkt/skruvmot ... rm-spg1121. Denna motor har en kondensator i kopplingsboxen som kan vara en trolig felorsak om motor och växellåda verkar ok. Kondensator finns att köpa separat, kolla bara att den har rätt värde i microFarad.
Det går att ersätta den äldre motortypen med den nyare men då måste man också ha en ombyggnadssats.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Tack för båda svaren ovan! Det är den senare typen.
Har plockat ut den lilla rackarn, men ännu inte öppnat motor och växellåda för kontroll. Kan vara värt att göra det med, men behöver skaffa en mindre skiftnyckel för de värdelöst placerade muttrarna i kåpan.
Motorn blev som sagt väldigt varmt. Stämmer det med diagnosen kass kondensator? Den typ av kondensator som satt där verkar ju väldigt smidig att montera/demontera. Någon som vet var man kan få tag i sådan? Gärna i butik kring Göteborg på annandag jul
Oerhört tacksam för forumets samlade kunskap!!!
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttaget. / Roli moderator
Har plockat ut den lilla rackarn, men ännu inte öppnat motor och växellåda för kontroll. Kan vara värt att göra det med, men behöver skaffa en mindre skiftnyckel för de värdelöst placerade muttrarna i kåpan.
Motorn blev som sagt väldigt varmt. Stämmer det med diagnosen kass kondensator? Den typ av kondensator som satt där verkar ju väldigt smidig att montera/demontera. Någon som vet var man kan få tag i sådan? Gärna i butik kring Göteborg på annandag jul

Oerhört tacksam för forumets samlade kunskap!!!
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttaget. / Roli moderator
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Lägger själv till att de har den på eldkraft så slipper någon annan göra det!
Som sagt: Hojta gärna till om ni vet någon som har i Göteborgs-området, eller någon som har fler bra tips på vad som kan vara fel!
Som sagt: Hojta gärna till om ni vet någon som har i Göteborgs-området, eller någon som har fler bra tips på vad som kan vara fel!
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5186
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Känner bara till nätbutiker som har kondensatorer på lager.
Här är ett alternativ http://pelletsteknik.se/reservdelar_pel ... ondensator
Här är ett alternativ http://pelletsteknik.se/reservdelar_pel ... ondensator
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Har ingen koll på göteborgsregionen men tror du har störst chans om du hittar en öppen vitvarubutik (inte någon av de där stora kedjorna som även säljer spel, film, tv-apparater och allt du kan tänka dig) som även har egen serviceverkstad på tvättmaskiner osv. Har du tur kan säljaren hämta en motorkondensator i rätt värde från verkstaden och sälja åt dig över disk.
Ska du beställa från nätet kan det vara billigare att köpa från en elektronikbutik som electrokit, elfa etc.
Ska du beställa från nätet kan det vara billigare att köpa från en elektronikbutik som electrokit, elfa etc.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Hej igen,
Kort uppdatering med lite mer symptom-info om någon är sugen på att diagnostisera.
Tog loss kondensatorn idag och skruvade loss motorn från växeln.
När jag satte dit kondensatorn och test körde utan växeln kopplade snurrade motorn fint varför jag skruvade ihop allt igen och pannan startade fint. Slocknade dock efter ett tag och visade misslyckad tändning. Efter uraskning startade den fint igen och bröt sedan för att fotocellen inte såg låga. Rengjorde fotocellen (misstänker att jag kladdade på den i min första panik häromdagen) och esdan gick den fint.
Kontrollerade just pannan för kvällen och då var första symptomet på skruven tillbaka, dvs bara ett svagt surr från en varm motor och ingen drift i skruven (även med direkt kopplad till uttag)
. Stod en del pellets i slangen ner till brännaren. Vet inte om de är normalt? Rätt mycket smul tycker jag nog... x
Har inte haft i sär växel och motor eftersom det inte var uppenbart hur jag skulle göra det utan att paja hela skiten... Tips på hur göra? Gav det något mer input till tidigare ställda diagnoser?
Edit: kunde inte slita mig. Gick ner och frikopplade motorn och den gick fint.
Verkar som växeln eller smula är problemet. Tömmer på pellets igen och rengör lite bättre...
Fråga: hur långt ner skall matarskruven? Sist fick vi inte ner den mer än att den precis skymras uppifrån magasinet vertikala nedre del... Sov gott... =(
Får försöka beställa hem delar under dagen imorgon och/eller skrämma hit någon som kan ta en titt på spektaklet... Som vanligt oerhört tacksam för all hjälp!
Kort uppdatering med lite mer symptom-info om någon är sugen på att diagnostisera.
Tog loss kondensatorn idag och skruvade loss motorn från växeln.
När jag satte dit kondensatorn och test körde utan växeln kopplade snurrade motorn fint varför jag skruvade ihop allt igen och pannan startade fint. Slocknade dock efter ett tag och visade misslyckad tändning. Efter uraskning startade den fint igen och bröt sedan för att fotocellen inte såg låga. Rengjorde fotocellen (misstänker att jag kladdade på den i min första panik häromdagen) och esdan gick den fint.
Kontrollerade just pannan för kvällen och då var första symptomet på skruven tillbaka, dvs bara ett svagt surr från en varm motor och ingen drift i skruven (även med direkt kopplad till uttag)



Har inte haft i sär växel och motor eftersom det inte var uppenbart hur jag skulle göra det utan att paja hela skiten... Tips på hur göra? Gav det något mer input till tidigare ställda diagnoser?
Edit: kunde inte slita mig. Gick ner och frikopplade motorn och den gick fint.
Verkar som växeln eller smula är problemet. Tömmer på pellets igen och rengör lite bättre...
Fråga: hur långt ner skall matarskruven? Sist fick vi inte ner den mer än att den precis skymras uppifrån magasinet vertikala nedre del... Sov gott... =(
Får försöka beställa hem delar under dagen imorgon och/eller skrämma hit någon som kan ta en titt på spektaklet... Som vanligt oerhört tacksam för all hjälp!
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5186
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Pellets skall inte bli ståendes i slangen. Då är brännaren feljusterad.
Kan matningen vara för hög så att pelletsen når upp till skruven så den kör fast? Pelletsen har ingenstans att ta vägen?
Rensa skruvens utlopp ner till brännaren från pellets och starta om.
Ta hjälp av manualen http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 6x09x5.pdf och notera potentiometrarnas inställning.
Ställ sedan in fabriksinställningen och utgå från den. Brännaren bör fungera hyfsat med den inställningen.
Titta sedan om det kommer grå rök ur skorstenen när brännaren har gått in i normal drift.
Kommer det rök, så öka lite på fläktspjället i mycket små steg tills röken försvinner.
Syns ingen rök ur skorstenen, minska spjället i små steg tills röken syns och öka sedan lite tills röken precis försvinner. Då är inställningen rätt okey.
Kan matningen vara för hög så att pelletsen når upp till skruven så den kör fast? Pelletsen har ingenstans att ta vägen?
Rensa skruvens utlopp ner till brännaren från pellets och starta om.
Ta hjälp av manualen http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 6x09x5.pdf och notera potentiometrarnas inställning.
Ställ sedan in fabriksinställningen och utgå från den. Brännaren bör fungera hyfsat med den inställningen.
Titta sedan om det kommer grå rök ur skorstenen när brännaren har gått in i normal drift.
Kommer det rök, så öka lite på fläktspjället i mycket små steg tills röken försvinner.
Syns ingen rök ur skorstenen, minska spjället i små steg tills röken syns och öka sedan lite tills röken precis försvinner. Då är inställningen rätt okey.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Kan de inte va så att förmycket blev matat pga upprepade tändningar?
Inställningen har fungerat ok innan men med vit rök i mellan åt...
Blev minst sagt så där med så mycket i slangen som föll ner i brännaren när jag tog bort skruven. Glödde upp i stålröret som uppenbarligen finns där av en anledning!
Som tur va ingen större skada skedd men en läxa för en klåfingrig hemmapulare..
Inställningen har fungerat ok innan men med vit rök i mellan åt...
Blev minst sagt så där med så mycket i slangen som föll ner i brännaren när jag tog bort skruven. Glödde upp i stålröret som uppenbarligen finns där av en anledning!
Som tur va ingen större skada skedd men en läxa för en klåfingrig hemmapulare..
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5186
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Kan det ju bero på, men så länge vi inte vet hela händelseförloppet, blir det bara blindskott.
Byt inte ut prylar om du inte vet vad som är fel.
Var slangen tom eller full med pellets när skruvmotorn stannade? Orsaken till stoppet måste fastställas.
Lossa slangen från skruvutloppet för att konstatera fakta.
Pellets upp i slangen kan orsaka bakbrand och det är inte kul.
Rensa brännkoppen från pellets efter larm om misslyckad start. För mycket pellets kan orsaka gengasknallar.
Finns det en dragbegränsare på rökröret efter pannan eller i skorstenen, något som liknar sådana här? http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Byt inte ut prylar om du inte vet vad som är fel.
Var slangen tom eller full med pellets när skruvmotorn stannade? Orsaken till stoppet måste fastställas.
Lossa slangen från skruvutloppet för att konstatera fakta.
Pellets upp i slangen kan orsaka bakbrand och det är inte kul.
Rensa brännkoppen från pellets efter larm om misslyckad start. För mycket pellets kan orsaka gengasknallar.
Finns det en dragbegränsare på rökröret efter pannan eller i skorstenen, något som liknar sådana här? http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv Naturenergi s1 20
Hej igen,
Rensade brännaren ordentligt och försökte tända igen för ett par dagar sen. Upptäckte då att fläkten inte startade.
Vred runt den några varav med en mejsel efter vilket den studsa igång med ett dammoln.
Sedan har pannan snurrat fint till i natt då fläkten stannade och skruven blev övervarm igen. Enligt farsan som sov i rummet jämte och reagerade blev röret upp till slangen mycket varmt igen.
Nu startar inte fläkten alls. Vet inte hur länge den va kass innan min trådstart. Antagligen har den varit dålig hela tiden och min teori är att det inte blir tillräckligt blås i brännaren varför det "korkar igen" och skruven inte orkar mata? Det känns lite märkligt att skruven bryter för så lite motstånd, men det är en hypotes iallafall.
Beställt en ny fläkt för de känns som den är ordentligt igensatt och antagligen har lagerna brunnit helt nu...
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttaget. / Roli moderator
Rensade brännaren ordentligt och försökte tända igen för ett par dagar sen. Upptäckte då att fläkten inte startade.
Vred runt den några varav med en mejsel efter vilket den studsa igång med ett dammoln.
Sedan har pannan snurrat fint till i natt då fläkten stannade och skruven blev övervarm igen. Enligt farsan som sov i rummet jämte och reagerade blev röret upp till slangen mycket varmt igen.
Nu startar inte fläkten alls. Vet inte hur länge den va kass innan min trådstart. Antagligen har den varit dålig hela tiden och min teori är att det inte blir tillräckligt blås i brännaren varför det "korkar igen" och skruven inte orkar mata? Det känns lite märkligt att skruven bryter för så lite motstånd, men det är en hypotes iallafall.
Beställt en ny fläkt för de känns som den är ordentligt igensatt och antagligen har lagerna brunnit helt nu...
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttaget. / Roli moderator
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!