Orsak till blanksot?

Skriv svar
Mikael47131
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 07:23

Orsak till blanksot?

Inlägg av Mikael47131 »

Sedan några veckor tillbaka bildas det lite blanksot på en del ställen i min panna. Vad är den vanligaste orsaken till det?

Blanksotet bildas framför allt på insidan av sotningsluckan i botten på pannan samt i in-/utloppen på luftkanalerna. (Jag har bilder jag kan visa men hittar ingen instruktion till hur jag ska bifoga dem...)

Eftersom jag inte har haft de här problemen tidigare tänker jag att det måste vara något som har förändrats och som orsakar blanksoten. Och det jag då tänker på är:

1. För ett tag sedan så bytte jag fläkt i brännaren. Jag har en känsla av att den nya fläkten blåser mer än den gamla (men det kan också vara "inbillning").

2. Brännaren har ibland problem med att indikera låga. D.v.s. den tror att det inte är någon låga (men jag kan tydligt höra att det brinner) och matar då i mer pellets och "påbörjar en ny tändning". Eftersom detta kan uppprepas några gånger tar det ibland rätt lång tid innan rökgaserna når normal temperatur.

Skulle något utav detta kunna orsaka blanksot? Eller är det någon som har en annan teori till vad problemet kan vara?

Hoppas att någon utav alla er kunniga kan hjälpa mig.

/Mikael
Viking Bio (Tillv. 2006), Triomax UE, hemmasnickrat pelletsföråd.
140 kvm boyta, 60 kvm tempererad källare, ca 20,5 grader inomhus.
16 kg säckar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Orsak till blanksot?

Inlägg av Stegatorparn »

Problemen med att flamvakten tappar lågan, är ett tecken på att matningen är lite för hög.
Länkar till en tråd som beskriver orsaken så slipper jag upprepa http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... ad#p135212.
Lösningen är att öka fläkten lite i lågeffekt eller minska matningen lite i högeffekt tills avbränningen är i balans med inmatningen. Kollas genom att dra ur flamvakten några sekunder och titta om lågan syns i hålet.
Kan tänka mig att det bildas blanksot när brännaren går fet och förbränningen har låg temperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Orsak till blanksot?

Inlägg av ronald »

Med oförbränd pellets som ligger o pyr i pannan kan du få lite blanksot också.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Orsak till blanksot?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade också problemet du beskriver i del 2 för ett tag sedan, men det försvann efter ett tag lika plötsligt som det uppkom.

Jag tror problemet kan berott på ojämn pelletskvalité, på grund av något avvikande material i pelletsen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mikael47131
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 07:23

Re: Orsak till blanksot?

Inlägg av Mikael47131 »

Stegatorparn>>

"Problemen med att flamvakten tappar lågan, är ett tecken på att matningen är lite för hög." Men jag har inte ändrat matningen på flera år. Så varför börjar problemen nu i så fall?

"Lösningen är att öka fläkten lite i lågeffekt eller minska matningen lite i högeffekt" Jag kör enbart i lågeffekt-läget men har provat att öka fläkten lite nu.

"Kollas genom att dra ur flamvakten några sekunder och titta om lågan syns i hålet." Om jag rycker ut flamvakten precis när den har avbrutit för att mata in en extra startdos så brinner det alltid.
Viking Bio (Tillv. 2006), Triomax UE, hemmasnickrat pelletsföråd.
140 kvm boyta, 60 kvm tempererad källare, ca 20,5 grader inomhus.
16 kg säckar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Orsak till blanksot?

Inlägg av Stegatorparn »

Pelletsens volymvikt kan variera mellan varje ny leverans beroende på råmaterialet och hur hårt pressad pelletsen är. Ju högre volymvikt, ju mer fläkt behövs.
Därför är det en god idé att väga frammatad pellets vid drift under exakt 6 minuter, som beskrivits i ett flertal trådar, vid varje ny leverans och justera matningen till samma vikt som tidigare.

Problemet är att pelletsen täcker för slitsen i gaveln så flamvakten inte ser att det brinner.
Ser man bara eld och ingen pellets när den fyller på en ny startdos, är det fel på flamvakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar