Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
per_walltin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 dec, 2015 23:05

Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av per_walltin »

Hej
Vad har ni för inställningar på era Ariterm Biomatic+ 20?
Jag har problem med massa sinter i min brännarkopp och att den börjar gnissla några veckor efter rengörning pga att skruven glider mot den sintrade askan.
Jag funderar på om installatören gjort rätt.
Jag har testat flera olika pelletsleverantörer men det har inte gjort någon större skillnad.

Min är justerad av installatör (med rökgasinstrument) till följande:
Hög skruv 50%
Hög fläkt 40%
Låg skruv 0%
Låg fläkt 40%
Min skruv 0%
Min fläkt 36%

Mvh Per Walltin
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av annord »

Hej Per

Jag har en Ariterm med bequem brännare och fet blir alltid en påväxt som man får hacka loss i koppen.

Jag testade massa saker för 3 år sedan och har släppt det och accepterat [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

För övrigt går min panna kanon med bra förbränning och fin aska efter kanon tips hur man ställer in pannan från kollegor här på forumet

Jag har en arbetskompis som också har en helt ny ariterm och han får också hacka bort i koppen.

Gnissla gör den också lite grann till och från.
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av Eldvin »

Varför är matningen i låg bortkopplad?? Min läget förstår jag ,för de kan va bra att ta bort.Kolla om skruven är hel i övrigt och går lätt.Kan även va så att koppen kyls.
per_walltin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 dec, 2015 23:05

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av per_walltin »

Vet inte varför den är bortkopplad, det var installatören som gjorde det, jag tycker också det är konstigt.
Fyll gärna på med tips.
Skruven är hel och går lätt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av André »

Är de den nyare biomaticen med rökgasfläkt?
Finns trådar med inställningar både för nya å gamlapannan, 50% matning bör den bara ligga runt 10 kW :?
10 kW är en lagom effekt till låg/min läget, ca 70% brukar ge 15 kW som är lämpligt i hög om man inte har stort vvbehov då kan de va idé att justera in hög på 20 kW..
Att min å låg är bortkopplat beror väl på att de är lättast att bara behöva justera in ett effektläge..
Mata brännaren med hushållsvåg under 10 min å se vad den förbrukar, den äldre biomatic brukar värdena va
350 gram/10 min 10 kW fläkt 27% lämpligt för låg/min
520 gram/10 min 15 kW fläkt 34% lämpligt för låg/hög
695 gram/10 min 20 kW fläkt 54% för hög om man behöver effekten tex stort vv uttag..
Effektivt att ha lite extra effekt att trycka på med om man tex brukar ställa ner tempen när man åker bort och snabbt vill höja den men förmodar att du kanske har pannans shuntstyrning så man kan ställa in semesterfunktionen så det är varmt när man kommer hem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per_walltin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 dec, 2015 23:05

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av per_walltin »

Tack för ditt svar.
Det är den ny pannan med rökgasfläkt.
Känner pannan av själv om den skall gå på låg eller hög effekt?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av Eldvin »

Normalt sett så har brännaren en temperatur den ska hålla. Om tempen då dyker ,du duschar eller ute tempen dyker till 30minus så går brännaren upp ett steg för att komma ikapp.Man kan om man vill ställa in två effekter eller en.Men båda effekterna skall ju brinna bra.Skulle ju kunna va så att det av nån anledning att man inte kunde köra läge 2 och då valde att köra brännaren på ett läge där den brann bäst.Ibland kan det va lätt att idiotförklara tekniker när man inte vet vad dom gjort då man saknar fakta om omständigheterna runt omkring.Ibland så kan man man se glasklart att dom gjort fel pga avsaknad av erfarenhet vilket man endast får av övning.Så vart jag vill komma är att om brännaren är rätt inställd och inga andra faktorer stör så ska den inte krångla,även om den är låst till en effekt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ariterm Biomatic+ 20 Inställningar

Inlägg av André »

per_walltin skrev:Tack för ditt svar.
Det är den ny pannan med rökgasfläkt.
Känner pannan av själv om den skall gå på låg eller hög effekt?
Okej då gäller andra fläktvärden + att man måste ställa in rökgasfläkten i dom olika effektstegen om flera effektsteg används oxå, Då är det bekvämt att bara ställa in ett steg men undrar om de där inte är fabriksläget?
Kommer inte ihåg användaren men de ska finnas på forumet vilka inställningar din panna ska ha..

Om flera steg är aktiverade startar brännaren på lägsta aktiverade läget då panntempen sjunkit 5 grader under börvärdet, om den sjunker ytterligare 3/4 grader går den upp på nästa effekt och har man alla steg aktiverade går den in på hög då tempen sjunkit 10/12 grader under börvärdet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar