Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Skriv svar
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av Micke142 »

Hej. Vill ha igång en debatt om den bästa eller mest prisvärda brännaren.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av Micke142 »

Tycker själv att Janfire eller bionordic Viking är bland dom driftsäkraste. Bionordic är ju billig på reservdelar och väldigt driftsäker,enkel att ställa in. Och enkel att installera är ju Janfire med
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med dig om Bionordic B16.
Har efterföljaren BioBjörn 18 sedan två år tillbaka och så länge den får pellets så går den.
Lätt att ställa in och inte alls så känslig som Värmebaronens Viking Bio jag hade innan.
Det bytet var ett rejält lyft till problemfri drift.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av Micke142 »

Nu har jag ju en bionordic b16 som ja köpte begagnad. Innan det hade jag en Janfire flex och den var väldigt enkel med. Men tycker bionordicen är ett snäpp bättre. Och bra priser på reservdelar gör ju inte saken sämre. Har kört med brännaren i två år utan stopp och är helnöjd. Enkel och mycket lättskött.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Allt handlar ju om vilka faktorer du väger in.
Bästa brännaren är ju knappast den mest prisvärda, om man bara räknar i kronor.
Och den mest prisvärda brännaren är ju knappast den bästa, sett till exempelvis skötselnivå.
Allt handlar ju om hur man värderar olika faktorer.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av Cicaro »

Mest prisvärda borde vara att plocka upp en relativt ny och avancerad brännare på våren/försommaren när få tänker på värme annat än de som tröttnat på att bära säckar och borrar bergvärme. (Så fick jag tag i min Ecotec Bioline20/A4, nyservad i mars och sen borrade de bergvärme och slängde ut brännaren. Betalade ungefär vad Mafaförrådet kostar nytt och fick allt utom temperaturgivaren som råkat följa med pannan)

Driftstopp har jag haft tre gånger sen jag införskaffade den varav två av dem får klassas som skit bakom spakarna/handhavandefel. Första gången hade jag lyckats fylla röret för optovakten med sot när jag sotade/askade brännaren (det var innan jag lärde mig vad som var vad), andra gången var det lambdasonden som krånglade (som jag själv lagt till) och då var det för att den var fylld med sot efter att jag sotat tuberna underifrån (har nog inte optimal placering på dito), tredje gången var det på riktigt då motorkondensatorn till externskruven som gett upp.

Jag gillar ecotecen på så sätt att man har en display på väggen där man kan läsa vad den håller på med och göra inställningar. Fördel = Kan kolla status på brännaren/panntemperatur när jag går förbi utan att böja mig ner. Sen har jag bara haft den i drift sen i september och ärligt talat har jag inte något annat än oljebrännare att jämföra med. Har dock svårt att tro att det kan vara så mycket enklare. Skulle väl vara att de har två olika storlekar på insektnycklar till skruvarna i brännaren men hur många servar allting själv?

Sen har jag inte så mycket att jämföra med som sagt var men i jfrelse med den kullagrade svängarmen som var till oljebrännaren är ecotecens svängarm väldigt ranglig och brännaren är tung när man ska lyfta av den (vi har så trångt i hallen där pannan står så jag måste lyfta bort brännaren för att kunna sota/aska ur pannan) Det här är nog en del som beror panna och placering av dito.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Bästa eller mest prisvärda brännaren?

Inlägg av Micke142 »

Visst stämmer det med att den bästa eller mest prisvärda brännaren beror på så mycket mer. Formulerade mig fel.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar