Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgastemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Fläkten är till synes frisk - Nya lager förra veckan, och rengjord!
Brännaren går bra nu, sotar inte. Har dock ökat fläkten med ca 10% från ursprungsvärdet (Innan renovering av brännaren).

Får förhoppningsvis min dragbegränsare imorgon, så då får jag mäta upp effekten och ställa in den riktigt.

Är det någon här som har erfarenhet utav lambda mätning av pelletspannor?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

xdigger skrev:Du kan även prova göra rent fläktvingarna med en tandborste, att det ser lite dammigt ut gör enorm skillnad för prestandan i fläkten, råkat ut för det själv två gånger nu!
Går bra om man har tillgång till kompressor oxå, lite lättare/snabbare gjort att bara blåsa rent :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av xdigger »

Tryckluft räcker tyvärr inte, jag gjorde så med först, blev tvunget ta till tandborsten i alla fall då det satt fast på vingarna, när jag gjort det så gick det bra sen.

Däremot blåser man ur huset med kompressorn, men som sagt vingarna behöver man gå på med tandborsten. Tog lite tid innan jag förstod att tryckluft inte räckte till! ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

Då skulle jag nog öka fläkten för att få det rätt :wink:
Hade tänkt köra med tandborste oxå men uteslöt de rätt snabbt men jag fick de rent på vingarna med tryckluft, Men jag har ju mätare så några test/säsong görs ändå samt att förrådet fylls vart annat/tredje år så inte ofta man byter pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av xdigger »

Varför struntade du i tandborste? Tog en minut att göra rent fläktvingarna? ;) Blev en jäkla skjuts i den sen.. Dom är ju lite skålade vingarna, det är väl därför skiten sätter sig fast så förbenat.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Roli »

Använder också tandborste när jag gör rent min fläkt. Det är bara att borsta fläktvingarna, är dock några stycken, men det går ändå relativt fort. Därefter blåser jag rent med tryckluft.
Har tidigare provat med bara tryckluft men det blir inte helt rent av detta. Och att bara göra det delvis rent är nog det sämsta för då blir det obalans på hjulet och det sliter på hjullagren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

Kändes bara jobbigt, Sen då man har möjligheten att justera brännaren när man vill gör väl sitt till..
Verkar inte påverka speciellt mkt heller med lite damm på vingarna, körde i 7 år utan att rengöra fläkten men den gav då rätt mängd luft och har alltid kört med samma fläktinställning och 16 kW på brännaren .. Blåste ur den med kompressor då bussningarna till Slussen byttes efter dessa 7 år, plockade isär hela brännaren den gången och även enda gången jag tog isär koppen va då för att bara konstatera att där fanns inget att rengöra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar