Biomatic+ - Programvara

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Schnugglepuss
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 16:22

Biomatic+ - Programvara

Inlägg av Schnugglepuss »

Hej

Har en Thermia Biomatic+ med en Bequem 15D.
När jag tittar i manualen på Ariterms sida och på de tips som ges i fourmet så verkar jag sakna en del menyval och inställningar.
Har testat att gå in i service-menyn med "<- och ->" -knapparna, och även där verkar jag sakna några inställningar.

Finns det olika versioner av programvaran / firmware / bios ?

Låser man upp fler inställningar med hjälp av något nytt "hemligt" handgrepp eller kan man uppgradera programvaran själv? Eller måste man byta delar?

Exempel på vad jag saknar
- fläkt effekt vid min
- fläkt effekt vid max
- matarskruv effekt vid min
- matarskruv effekt vid max..
osv.

MVH / Jonas
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic+ - Programvara

Inlägg av André »

Effektinställningarna har du men om programvaran är Äldre än 200505 har du inte tempdiff möjligheten, det är bara det som är de nya..
Håll in båda pilknapparna några sekunder till de står service sen bläddrar du 5 steg med höger pil tills det står "effekt" då bläddrar du med +knappen tills de blinkar (5) vänta tills 5an slutar blinka då är de bara att gå in i effektmenyn med höger pil :D
Först är det brännartyp sen kommer skruv hög sedan fläkt hög osv, tempdiff ska ligga sist i den menyn men finns även sist om du bara håller in pilknapparna några sekunder tills du är inne i servicemenyn och bläddrar med högerpil..
Har man inte den funktionen byter man bara chip/eprom som kostar några hundra, men gör man detta kommer alla brännarinställningar försvinna så man måste justera in brännaren igen.. Så är brännaren rätt justerad så skriv av inställningsvärdena innan chip byte :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Schnugglepuss
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 16:22

Re: Biomatic+ - Programvara

Inlägg av Schnugglepuss »

Tusen tack!
Jag hittade menyn och har nu börjat ändra lite för att se om jag kan få "pelletsdraken" att gå på diet.
Tidigare diet var minst sagt fet..

// J
Skriv svar