Nymo 200 justera in

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Klumpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 feb, 2016 15:42

Nymo 200 justera in

Inlägg av Klumpen »

Hejsan, har precis köpt hus och kör pellets för värme och vatten. Huset är en och en halv planshus med källare på 86kvm + 86 biarea, huset är byggt -55 men är tilläggsisolerat och bytt till 3 glas fönster, har en kombipanna från -76 som dom har haft oljebrännare på men bytt till pellets.
De går 2 säckar â 16kg pellets per dag för mig och jag tycker de känns mycket (duschar inte länge).

Så hur vet man hur man ska justera in pelletsbrännaren? (är totalt nybörjare på de här).
uppskattar all hjälp jag kan få med värmesystemet

förlåt för min dåliga formulering.
mvh
christian
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Eldvin »

Hej du! Bara för att du justerar brännaren så drar inte huset mindre värme för det. De du ska börja med är att kolla rökgastemperatur.Om den är onödigt hög så kolla om du kan sätta in bafflar för att få pannan mer effektiv.Sen skälva justeringen funkar som så att man ställer in matningen ,dels drifttid och paustid.Sen ställer man lite lagomt med luft till detta.På din brännare finns startfördröjning tex som gör att du slipper att brännaren startar stup i ett.Dragbegränsare,finns det?? Du kan gärna lägga upp några foton på anläggningen så ser man lite hur det ser ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Stegatorparn »

Du har tydligen inga driftstörningar för brännaren går stabilt. Det betyder att brännarens inställningar är inte helt fel. Kanske bara lite finlir som saknas.

Vad som kan göras utan instrument är att se om det kommer grå rök ur skorstenen hela tiden brännaren går. Lite vit rök de första 5 minuterna när brännaren startat blir det alltid.
Grå rök är tecken på att brännaren får lite för mycket bränsle. Man skall ligga på gränsen till att det bildas rök.

Man kan också observera sotets färg på eldstadens sidoväggar.
Svart sot = för mycket bränsle.
Vitt sot = för lite bränsle.
Mellangrå/blygrå färg = Rätt inställning bränsle/luft.

Här finns en manual om du saknar sådan https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/hsd- ... nsk_ny.pdf

Vore bra att veta vad du har för rökgastemperatur? Har du ingen rökgastermometer kan du köpa en billig på Clas Ohlson och montera den i rökröret alldeles efter pannan. Är alltid bra att ha. Man har koll på om allt fungerar.

Skriv gärna vilken utustning du har i din signatur under Profil i Kontrollpanelen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Klumpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 feb, 2016 15:42

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Klumpen »

Hej igen,nej jag har inte haft några driftstopp.
Rökgastemperaturen ligger på drygt 150C.
jag har ingen dragbegränsare.

sotet på sidorna i pannan är vit lite grå men inte blygrå så de måste nästan va rätt.
Pannan startar väldigt ofta och jag har svårt att få ner temperaturen i huset när de går mer mot plus (runt -3) jag har en automatisk shunt (esbe 121). shunten står på 0 och ändå får jag ut 41C på röret och får inte ner tempen i huset under 21.5-22C utan att stänga av cirkulationspumpen.
Jag kan inte direkt se någon rök nu när de är runt 0C ute, men när de va 30c ute så har jag för mej att de va vit rök.

http://imgur.com/a/EIt3O är till bilderna på pannan

tack så mycket för svaren
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Eldvin »

Har du testat startfördröjningen Klumpen??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Stegatorparn »

Shuntventilens 0-läge stämmer inte med ventilmotorns 0-läge. Kan ha slirat på ventilaxeln.
Stäng av automatiken och ställ shuntmotorn manuellt på 0.
Lossa shuntmotorn från ventilaxeln och vrid ventilen till 0 eller till det läget där ingen värme går ut utan returtemperaturen är densamma som tilloppstemperaturen.
Montera sedan tillbaka shuntmotorn på ventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Klumpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 feb, 2016 15:42

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Klumpen »

tack för så snabba svar uppskattas.

Eldvin nej sitter och läser i manualen men vet inte riktigt vilken som är startfördröjning.. är de TMS.DRÖJ?..

Stegatorparn: http://imgur.com/EmI2sVA är de så du mena?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Stegatorparn »

Just precis :mrgreen:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Klumpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 feb, 2016 15:42

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Klumpen »

Stegatorparn: okej redan prova att göra sådär de funkar inte.. kan de vara fel på shunten? (första gången jag håller på med ett värmesystem)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Stegatorparn »

Om du vrider på shunten, finns det något läge där retur och tillopp har samma temperatur?
Har för mig att shunten går att vrida varvet runt men det är bara aktuellt att vrida lite under noll.

Det är sällan shunten går sönder.
Sitter adaptern rätt på ventilaxeln? Finns en liten avfasning på axeln som skall stämma med adapterns botten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Klumpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 feb, 2016 15:42

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Klumpen »

Nej får inte samma temperatur, skiljer drygt 8-10 grader.
Nej de går inte att vrida den varvet runt, går bara att vrida mellan 0-10.
aa adaptern sitter rätt den sitter där i avfasningen på axeln.

men pannan startar väldigt ofta fast jag har 80 grader i varmvattenberedaren och termostaten är ställd på de. borde de inte va ett min/max värde på termostaten eller hur funkar de?

tack så mycket för att du hjälper mig :alien:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Stegatorparn »

Jaha...då är det läckage i shuntventilen. Finns inget man kan göra för att minska det.

Ser att det går att justera kapaciteten på cirkulationspumpen. Brukar vara 2 eller 3 lägen på dom. Ställ den på lägsta för mer behövs inte, så minskar läckaget.

Startfördröjningen ställs in under TMS.DRÖJ mellan 15 - 360 minuter. Prova först med 15 minuter och se hur lågt panntemperaturen sjunker. Ändra sedan tills pannan sjunker till 60 - 65°.
Brännaren verkar styras av den gamla oljetermostaten och den har bara 5-6° hysteres och går inte att ställa om.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Klumpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 feb, 2016 15:42

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Klumpen »

okej testat och satt fördröjning nu (15min), och shunten får jag nog ta en titt på när de börjar bli lite varmare ute, va jag har fått veta så verkar den va fel justerad när dom installerade den.
hur vet man om termostaten är kopplat i dykrör eller ej utan att börja skruva allt för mycket?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nymo 200 justera in

Inlägg av Stegatorparn »

Den typen av termostat du har brukar kallas dubbeltermostat då den innehåller både överhettningsskydd och drifttermostat. Dubbeltermostaten levereras komplett monterad i dykrör.
Dykröret innehåller två stycken bulber som med kapillärrör är anslutna till var sin funktion.
Bulberna brukar sitta tajt, så plockar man ut dom ur dykröret får man sannolikt inte tillbaka dom igen.
Bägge funktionerna behövs för pelletsbrännaren.
Överhettningsskyddet brukar lösa ut vid 90-96° och då får man ta bort kåpan och återställa skyddet manuellt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar