Fläktproblem, smörja?
Fläktproblem, smörja?
Har en gammal PX21:a vars fläkt gnisslar och verkar stanna ibland. Går den att smörja med något lämpligt smörjmedel som klarar av lite värme eller måste man byta ut den helt? Tips på smörjmedel alltså eller dödsdom! 

Marald
Re: Fläktproblem, smörja?
Finolja typ symaskinsolja brukar dom rekommendera.
Brukar ta WD40 och tryckluft för att rengöra lagringen och eftersom jag alltid glömmer bort att skaffa symaskinsolja så brukar det bli en skvätt WD40 lite då och då istället, har funkat i 16år hittills så jag fortsätter nog med det.
Brukar ta WD40 och tryckluft för att rengöra lagringen och eftersom jag alltid glömmer bort att skaffa symaskinsolja så brukar det bli en skvätt WD40 lite då och då istället, har funkat i 16år hittills så jag fortsätter nog med det.

146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Jamen toppen! Tack! Klart man har WD40 hemma.. klarar man sig utan? 

Marald
Man bör nog använda något annat att smörja med efter i så fall, WD40 är bra som rostlösare och rengöring men smörjer egentligen inte så speciellt bra på längre sikt (det är dessutom hygroskopiskt och drar till sig fukt med andra ord, precis som kalciumkloriden i en torrboll).
Senast redigerad av micke_932 den tor 10 mar, 2016 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nepp, köper WD40 på 5liters dunk från England/Tyskland för runt 350kr med frakt så det har blivit lite av universal medel till det mesta. 

146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Här blir det feltemas universalspray. Det svåra är att komma åt det inre lagret... Och börjar man smörja,så får man hålla på... Helst vill jag ha fläkten med gjutna lagerhållare. Den jag har nu, har plåt och flikar som hållare
. Känns som det knappt går att byta lager.

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA