Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Tchef69
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jul, 2022 15:08

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Tchef69 »

Vad har du för inställningar normalt ?
Micke79
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 17:22

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Micke79 »

Hej.
Kört min lilla frö med drag i ca 2 veckor nu, och är också frustrerad över att inte veta om jag kör med optimala inställningar. Generellt funkar den bra - tänder, värmer och slår av automatiskt och har dragit ca 1 säck pellets per dygn nu under den kalla veckan som varit. Men tycker det blir för mycket sot och jag gör rent den varje dag. Främst är det när jag höjer stopptemp under drift så att den växlar upp i högläge som den sotar (glasrutan får svarta prickar som snart gör rutan nästan ogenomskinlig.
Den enda bruksanvisningen jag fick med var en liten broschyr (den man hittar lätt på nätet), men där finns knappt något beskrivet om inställningar. Fick ni någon information om drift och skötsel? Står ju inte ens beskrivet hur man fyller på pellets! Jag fattar att man öppnar luckan och fyller på, men bör man göra det när den är kall, varm, hur mycket bör man fylla etc... basic-grejer som borde beskrivas.
Sen undrar jag om ni förstår er på "fjärrkontrollen". Min ÅF sa att jag kan gå in där och justera t.ex feed rate (som han sa var för hög från fabrik) genom att aktivera "service". Det går bra, men jag kan bara justera värden för "high"-läget. "Low" dyker inte upp. Jag har sänkt feed rate high till 38, men när jag sedan avaktiverar serviceläget verkar den justera upp värdet under drift ändå (vid high går den upp till en bit över 40 ibland). Tror ni man måste låta serviceläget vara aktiverat för att ens inställningar inte ska försvinna? Jag har tolkat det som att i serviceläge justerar jag värdena som ska gälla i high-läget under drift.
Sorry för lång text, men det verkar som att vi användare får forska oss fram till hur denna maskin ska fungera optimalt.
// Micke
Lilla frö + KMP drag
Göteborg
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual för Lilla Frö.
https://www.kmp-ab.se/onewebmedia/Manua ... ie%202.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke79
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 17:22

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Micke79 »

Tack, men det är den jag nämner i mitt inlägg, och den saknar den information jag behöver, tyvärr.
Lilla frö + KMP drag
Göteborg
Honken80
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 nov, 2022 11:49

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Honken80 »

Tchef69 skrev: tor 08 dec, 2022 15:12 Vad har du för inställningar normalt ?
Just nu kör jag på automatik, men vet inte om det är optimalt.
Kör enbart på högeffektsläget.

Min ruta sotar en del men det är till största del en ljus hinna, inte svart. Borde väl tyda på en hyfsat effektiv förbränning?
Torhem
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 maj, 2023 05:50

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Torhem »

Ändrat matningsinställningar och provat med rekomenderade inställning men hur ändrar jag fläktens inställningar?

Bor i Örebro län har första versionen styrning..

Stort tack om någon vore vänlig :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se, är fläkten inställd för låg- och hög-effekt i servicemenyn. Tanken med det är att anpassa pelletsmatningen tills förbränningen är rätt och därmed komma fram till en förbestämd effekt. Börjar man ändra både fläkt och matning, är risken stor att effekten blir större än vad kaminen är konstruerad för, vilket orsakar större förslitning och eventuell överhettning. Med andra ord, rekommenderas ej. Kontrollera först att fläkten går lätt och att fläkthjulet är rent.

Vet inte om det fungerar för din kamin, men pelletsbrännaren PX22 med samma styrning kom man in i servicemenyn med kod; dagens datum + 17.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Torhem
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 maj, 2023 05:50

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Torhem »

Stegatorparn skrev: ons 10 maj, 2023 09:40 Vad jag kan se, är fläkten inställd för låg- och hög-effekt i servicemenyn. Tanken med det är att anpassa pelletsmatningen tills förbränningen är rätt och därmed komma fram till en förbestämd effekt. Börjar man ändra både fläkt och matning, är risken stor att effekten blir större än vad kaminen är konstruerad för, vilket orsakar större förslitning och eventuell överhettning. Med andra ord, rekommenderas ej. Kontrollera först att fläkten går lätt och att fläkthjulet är rent.

Vet inte om det fungerar för din kamin, men pelletsbrännaren PX22 med samma styrning kom man in i servicemenyn med kod; dagens datum + 17.

Hur tänker du att det blir för hög effekt?
Jag ska prova på låg-effekt, känns som att hög effekt suger på alldeles för mycket.
Sen har jag problem med flamvakten som gång på gång inte ser någon flamma...skulle vara skönt att sätta den ur spel, tyvärr funkade inte koden :(
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Stegatorparn »

Gissar att fläkten vid hög effekt är inställd på c:a 80%. Ökar man fläkten till 100% och sedan ökar pelletsmatningen för att få en bra förbränning utan svetslåga, kommer effekten att stiga från 5 kW upp mot 7 kW, vilket ger en högre temperatur i fyren och rökgaserna.
Ser flamvakten elden? Lågan kanske sotar och ger beläggningar på flamvakten. I så fall behöver matningen minskas lite.
Är rätt datum inställt i brännaren? Prova att lägga till några andra siffror till datum.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Torhem
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 maj, 2023 05:50

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Torhem »

Stegatorparn skrev: ons 10 maj, 2023 09:40 ... vilket orsakar större förslitning och eventuell överhettning. Med andra ord, rekommenderas ej. Kontrollera först att fläkten går lätt och att fläkthjulet är rent.
Överhettning borde rimligtvis ingå i katastrofskydd eller hur reglerar den det egentligen? Det nämns att att nyare modellen har rökgastempgivare som ger en variabel att styra matningen på - rimligt tillskott. Dessutom verkar de ha en brännkopp inte helt i jutjärn utan någon lättare rostfritt stål - sannolikt snabbare att värma upp: få upp tempen.

Apropå styrningen av denna pjäs: hopplös.
Bytte flamvakt så det funkade att tända nu, på andra försöket.
Men så hände det du siade om, helt plötsligt låter utefläkten som en hel gnissel orkester... Har inte kollat än, för mörkt...
Skriv svar