Modulerande effekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Modulerande effekt

Inlägg av Micke142 »

Hej. Har lånat min systers brännare som har modulerande program. Har provat den i min panna men har lite frågor innan jag oxå ska ha det. Brännaren börjar gå ner i effekt vid 80 g om stopptemp är 90g. Modulerar fram till 85g för att åter gå på full effekt vid 86-90g. Är detta ok. Kör på 60%modulering
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Modulerande effekt

Inlägg av danei »

Det låter lite konstigt. Vad är det för brännare?

Man brukar inte mäta temperatur i gram.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Modulerande effekt

Inlägg av Micke142 »

Åh förlåt. Jag menar grader när jag skriver g
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Modulerande effekt

Inlägg av danei »

Antingen skriver du ut grader eller också förkortar du med °C. g är en helt annan enhet.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande effekt

Inlägg av psau »

Danei, ska vi dissa dig för att du missade att detta var inlagt under Bionordic, jag iaf förstod att TS menade grader. En snällare kommentar om att man istället brukar använda grader eller °C tycker jag är trevligare en taskig attityd gör att detta forum dör än mer än vad det redan gör!

@Micke vet du vilken version det är på programmet?

Det finns lite olika versioner ute med modulerande program, jag kör pelletstekniks och det beter sig ung som du beskriver, att köra modulerande just nu tjänar du inte vidare mycket det är främst när det är kallt ute som du tjänar på att köra modulerat då brännaren möter husets behov och du får långa fina drifts cykler med få starter. Att den gasar på på slutet är för att elda ur ordentligt på slutet har jag för mig.

Denna sanning gäller inte alla driftfall men stämmer för många "Svensson" villor.

/Peter

Jag kör själv B16 med modulerande program men är sällan här inne då attityden är mera att hitta fel hos andra än att faktiskt hjälpa.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Modulerande effekt

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Tack för ett trevligt svar. Det program som är i brännaren heter M5.10
Tycker programmet är lätt och ska skicka in min brännare med det gamla Vikingprogrammet för en uppgradering. Lätt och smidigt program som gör brännaren ännu bättre tycker jag.
Jag var mest nyfiken nu när jag fick låna brännaren och testa för att se hur det fungerade.
Då vet jag hur det fungerar och att det ska uppföra sig så. Tack mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar