För ca 3 år sedan förvarvade jag en fastighet där jag idag bor. Vi har pelletsbrännare och panna insatt av föra ägaren. Jag har lärt mig en massa men har ett problem jag inte får löst riktigt.
Panna: Attack FD32
Brännare: Ecotec Bioline a20
Nu till problemet.
Förra året pajade cirkpumpen som går mellan panna-acktank. Den kärvade vilket gjorde att pannan blev för varm och överhättningskyddet slog ut ett flertal gånger. Inget konstigt med det. Cirkpumpen är bytt MEN jag har fortfarande problem med att pannan blir för varm lite då och då. Överhättningskyddet slår ut, brännaren stannar, och pannan kokar om dock en kort stund.
Cirkpumpen är idag kopplad till en rökgastemp.mätare som den startar och stannar efter. Detta gör ju att när brännaren stannar pga överhättning i pannan så stannar ju även cirkpumpen vilket gör att den ändå en kort stund går upp i 100c+. Min fråga är. När skall cirkpumpen starta/stanna. Det känns som att röktempen går snabbt upp till 75c(precis i anslutningen till murstocken sitter denna) men för att den skall komma upp i 80+ tar det för långt tid så pumpen hinner inte starta. Max verkar tempen gå till 150c ENL. mätaren iallfall, känns lågt?
Borde ja byta mätaren? Värdena känns låga? Borde cirkpumpen verkligen starta så tidigt som 70c rökgastemp. Känns som att pannan värmer långsammare då eftersom vattnet börjar pumpas ut till acktanken innan pannan hunnit blir särskilt varm.
Systemet stoppar när acktanken når 70c drygt. Då stannar även brännare. Pannan är då på ca 90c och "självtrycker" ut såpass mycket när cirkpumpen stannat att värdena håller sig inom gränsen. Men varför blir den bara för varm lite då och då.
Hur skall jag felsöka? Vad bör jag titta efter. Beklagar att ja förklarar dåligt men gör så gott ja kan!

Tack på förhand!