Artel 7, problem - Nörd sökes

Skriv svar
Tikkapower
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 jan, 2010 18:18
Ort: Karlshamn

Artel 7, problem - Nörd sökes

Inlägg av Tikkapower »

Hej alla.

Jag har haft en Artel 7 i 6-7 år nu, den har hela tiden fungerat mycket bra fram tills nu.

Ska börja med att förklara normalläget för kaminen och hur jag eldar i den.

Jag använder rumstermostaten till att styra kaminen, den är ställd på 23 grader med 2 graders till och frånslag.

I displayen så står det när kaminen brinner.
Övre raden: ON 2 (2 är effektläget)
Nedre raden: Gradtalet från rumstempgivaren.

För ca en vecka sedan så larmade kaminen om att den inte hade hunnit tända i tid för tändcykeln, detta händer ibland och är inga problem. Man stänger helt enkelt av kaminen och startar den igen när den har kallnat.

Efter att jag stängt av kaminen, gått och lagt mig, startat kaminen på morgonen och kom hem från jobbet så var det 27 grader i huset....

Nu står det som vanligt ON 2 på övre raden i displayen men i nedre raden så står det nu ON t.

Alla inställningar är som vanligt, det som händer är att kaminen inte längre bryr sig om rumstermostaten utan brinner hela tiden.

Jag vill veta vad som är fel, kan jag åtgärda det....har jag aktiverat något när jag halvsovande stängde av kaminen när den larmade?

Finns ingenting om detta i den tekniska manualen, det är ju inte ett larm...

Behöver ha tag på en riktig Artelnörd som kan detta här.

Tack
Tikkapower
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Artel 7, problem - Nörd sökes

Inlägg av brattne »

Har inte satt mig in i just Artels styrning men i många andra fabrikats så ät t On att tidsstyrningen (timerläget) intryckt.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Tikkapower
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 jan, 2010 18:18
Ort: Karlshamn

Re: Artel 7, problem - Nörd sökes

Inlägg av Tikkapower »

Tack för ett bra tips.

Hittade felet i går kväll.

Långsökt fel men det var ett kabelbrott i tempgivarkabeln, kontakt ibland och ibland inte.

Svårsökt när felet kommer och går.

On t betyder således på Artel att den inte får signal eller felaktig signal från rumstempgivaren.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tikkapower
Skriv svar