PX21 nyckfull

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Ja , jag har en dragbegränsare. Som jag upplevt det så , om jag renggör brännarröret och
stoppar i lite pellets för hand och startar om så får jag tändning på första försöket.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av johan6611 »

Som det står i manualen: har man följt alla steg i felsökning men det krånglar ändå; ring installatör/återförsäljare. Kanske dags att bita i det sura äpplet? Man skall ju kunna lita på grejerna.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Tack för svaret. Det är tyvärr svårt för mig att få tag i en installatör/återförsäljare som har stor erfarenhet
av dessa brännare. Jag tror också att det skulle behövas flera stycken observationer för att kunna se vad som
orsakar problemen. Jag får nog försöka själv.
Jag har idag sotat pannan och rengjort brännaren. Den startar, som vanligt, snabbt efter att en dos pellets
lagts in i brännarröret före start.
Jag har en fundering betr tändelementen: De jag har är av olika längd. De nyare är c:a 10 mm längre än de
gamla så en del av elementet(några mm) ligger utanför hylsan/konan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Stegatorparn »

De där millimetrarna kan inte ha någon praktisk betydelse. Luften som kommer i kontakt med elementet bör ju gå ut genom konan.
Vad har du för dragbegränsare och hur är den inställd? Kanske ska minska undertrycket lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Re: PX21 nyckfull

Inlägg av Lpx »

Tack för svaret. Ska skruva lite på dragbegränsaren.
Skriv svar