A BETTER WAY TO SPLIT FIREWOOD??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

A BETTER WAY TO SPLIT FIREWOOD??

Inlägg av rod02 »

https://www.youtube.com/watch?v=Y4tZx6rOmkE
Ser ganska värdelös ut.

Nedan gäller med yxa.
Jag funderar på varför man skall hugga sig mot handen? En jätte pincett kanske. Förlänga handen lite.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A BETTER WAY TO SPLIT FIREWOOD??

Inlägg av CPMS »

Fler än jag som följer Wrangelstar? :)

Det jag reagerade på var att han placerade träet mot den stående "delen", hade han flyttat träet en halv decimeter ifrån bör det fungera bättre?
För att göra "kindling" av lättklyvet trä utan kvistar bör den med lite träning fungera OK för.


Åtminstånde hålla längst ner på träet med rejäla handskar och inte ha handen över överkanten.
Ska man spänta stickor borde en typ glidyxa som sitter fast i en stång vara ganska säker.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: A BETTER WAY TO SPLIT FIREWOOD??

Inlägg av rod02 »

En decimeter bort, och där är ingen kniv. Att den behöver hjälp av yxan att göra 1"x4" av 4"x4", gör den meningslös.

Man kan ju låta klabben följa med när man lyfter yxan. Se senaste 100% bonde. Men jag vill se nått där handen är långt borta från klabben.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: A BETTER WAY TO SPLIT FIREWOOD??

Inlägg av eco »

Tyckte också att han hanterade verktyget opraktiskt, om han istället hade placerat brädan så långt det gick mot handtaget, men naturligtvis där det är knivblad, så hade det blivit en större rörelse med kniven då hade man inte behövt så många omtag, det hade förstås gått åt mer kraft då men........
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: A BETTER WAY TO SPLIT FIREWOOD??

Inlägg av rod02 »

https://www.youtube.com/watch?v=D2CxxlvrCE0
"SOGfari" Stainless Machete Review/demo.

En till som försöker hugga av armen... Normalt sett kör han inte "reklam". En man med överskotts energi. Som smittar av sig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar